Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Ta bort kravet på kvartalsrapporter”

Publicerad: 20 augusti 2012, 06:46

Johan Hallsenius.

Kommunikationskonsulten Johan Hallsenius, partner i Kreab Gavin Andersson, tycker att Nasdaq OMX bör ta bort sina tvingande regler om tre fullständiga kvartalsrapporter om året. Det skriver han i en debattartikel i DI i dag.


Ämnen i artikeln:

Nasdaq OMX

Johan Hallsenius, som även har en bakgrund som ekonomijournalist samt varit chefredaktör på Computer Sweden,  menar att kortsiktigheten i kvartalstänkets kölvatten med ökade kursrörelser kan vara hämmande eller renav förödande för börsbolagen.

Han tycker att Nasdaq OMX bör slopa kvartalsrapportskravet. Exempelvis har flera stora börser  i Europa, däribland London Stock Exchange, enbart krav på fullständiga rapporter en gång i halvåret.

"Finanschefer och vd:ar lägger oräkneliga timmar på att kvalitetssäkra sifferunderlag, formulera budskap, talarträna, förbereda presentationer och analytikerkonferenser. Timmar de säkert hade kunnat  använda bättre", skriver Hallsenius och nämner WPP, Logica och Tesco som går mot kvartalsrapporteringsströmmen i USA, samt Unilever, med svenske ordfröande Michael Treschow, som ifjol övergick från kvartalsrapportering till försäljningsrapporter efter första och tredje kvartalet för att få ett mer långsiktigt fokus.

Ju oftare och ju snabbare ett bolag rapporterar, desto sämre bli kvalitet och tillförlitlighet, menar Johan Hallsenius som tycker att börsbolagen själva ska få ta diskussionen med analytiker och förvaltare hur de ska rapportera.

Johan Hallsenius säger till Resumé att han inte har någon hemlig agenda eller IR-kunder, utan att han tycker att det är ett intressant ämne som han snubblade över när han läste en VA-artikel om Unilever.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Nasdaq OMX

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.