Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Taxiförbundets reklamkupp – en Uberparodi

Publicerad: 30 november 2015, 07:52

Taxiförbundets reklamkupp mot Uber.

Foto: Sharefix.se

Bolaget Sharefix skulle bli en delningsplattform för hantverkartjänster. Nu står det klart att det hela är en reklamkupp från Taxiförbundet som ger pikar till konkurrenten Uber.


”Genom ett kreativt skatteupplägg kan vi erbjuda dig allt som etablerade byggfirmor kan, fast till ett betydligt lägre pris. Det är vad vi kallar disruptive!”, skriver Sharefix på sin hemsida. Bolaget har den senaste veckan rönt uppmärksamhet bland branschfolk och många har undrat om det är fråga om ett skämt.

Nu står det klart att så är fallet. Di Digital skriver i dag att Sharefix är en kupp från Taxiförbundet som helt enkelt är trötta på taxitjänsten Ubers konkurrens. Taxiförbundet har alltid haft ett ont öga till Uber, som de menar smiter från skatten.

Claudio Skubla, tf förbundsdirektör för Taxiförbundet, säger till Di Digital:
– Sharefix finns inte idag, inte än iallafall. Men Uber gör ju det. Och på samma sätt som det här fiktiva företaget tillhandahåller bygg- och renoveringstjänster, precis så fungerar det med en tjänst som UberPOP, säger han.

Reklamfilmen som Sharefix publicerade har sedan i måndags visats över 40 000 gånger.
– Vi har haft en väldigt kort kampanjperiod och nu berättar vi att det är vi som ligger bakom. Vi tycker det är viktigt att få till en debatt om problematiken som uppstår, säger Skubla.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.