Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Telenor vill att du spelar dig till ett källkritiskt tänkande

Publicerad: 12 mars 2018, 14:21

Var tredje svensk har svårt att skilja vad som är falskt och sant på nätet enligt en Novus-undersökning. Det vill Telenor och Surfa Lugnt ändra på med sällskapspelet "Jakten på sanningen".


Ämnen i artikeln:

TelenorKampanj

Med brädspelet "Jakten på sanningen" vill mobiloperatören Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt att användarna svarar på frågor med hjälp av internet och sin kunskap om källkritik.

Enligt en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Telenor och Surfa Lugnt anser omkring 4 av 10 av svenskarna att merparten av informationen de tar del av på internet är pålitlig. Knappt 7 av 10 brukar ifrågasätta eller kolla upp avsändaren om de inte vem som stor bakom informationen.

– Att så många som var tredje svensk har problem att urskilja om information de tar del av på internet är sann eller falsk är oroväckande. Det är en samhällsutmaning i en tid då vi får mängder av information i våra nyhetsflöden, säger Kristina Axén Olin, ordförande för Surfa Lugnt.

Spelet har tagits fram av Wenderfalck i samarbete med internetforskaren Elza Dunkels och spelutvecklaren Alexander Kandiloros.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

TelenorKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.