Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tengby: Tommy kommer aldrig att kunna tvätta bort sex-låten

Publicerad: 18 Mars 2013, 14:08

Magnus Tengby och Christina Saliba

Foto: Andreas Elgstrand och Pressbild

Tommy "Black" Nilsson. Ja, så vill artisten visa att han bejakar sina mörkare sidor på den nya skivan. Valentin & Byhrs creative direktor Magnus Tengby tror att det blir svårt. – Det går inte att visa att man är en rocksnubbe när 95 procent av hans fans gillar ballader.


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaMagnus TengbyTommy Nilsson

Tommy Nilsson, artisten som gett oss låtar som "Öppna din dörr" och ackompanjerat Pripps Blås klassiska reklamfilmer med "Dina färger var blå" byter namn inför det nya skivsläppet. Med namnet "Black" vill Tommy Nilsson visa att han nu flyttar i en mörkare riktning.

"Black är mer än ett namn. Det är ett state of mind. Lite tuffare. Lite mörkare. Lite hårdare", sade Tommy Nilsson i ett pressmeddelande.

Innan Valentin & Byhrs cd Magnus Tengby inledde sin reklamkarriär var han gitarrist bland annat med Ulf Lundell och den egna gruppen Black Ingvars. Han har svårt att inte se Tommy Nilssons namnbyte som ett skämt.

– När han släppte "Vill du ha sex mig mig?" för ett par år sedan skapade han en stämpel som är svår att tvätta bort. Han kommer alltid att vara förknippad med den låten, säger Magnus Tengby till Resumé.

Han är väl ändå rocksångare i grunden?
– Det går inte att visa att man är en rocksnubbe när 95 procent av hans fans gillar ballader. Tyvärr, jag trodde det var första april. Det här är bland det roligaste som har gjorts. Men tyvärr Tommy, det kommer inte att fungera.

Pr-byrån Mindmakers vd Christina Saliba är inte fullt så kritisk till Tommy Nilssons försök att väcka nytt liv i karriären.

– Det är aldrig fel att förändra sig och använda det som en del av strategin. Titta bara på Madonna. Hon har varit extremt bra på att hitta nya riktningar i sin image och på så sätt överlevt genom alla dessa år, säger Christina Saliba till Resumé.

Christina Saliba understryker att hon inte är fullt insatt i Tommy Nilssons namnbyte och att resultatet är osäkert.

– Flera artister har lyckats att ompositionera sig genom namnbyten, men det passar inte för alla. Det kanske är helt rätt för Tommy Nilsson, men det kan också var helt uppåt väggarna fel, säger Christina Saliba.

I samband med nyheten om Tommy Nilssons namnbyte spekulerar nu många kring i fall innovationen är del i en större kampanj för AIK kallad – "Paint it black". Däribland Resumés bloggare Ulrika Good.

AIK kallas i folkmun för "Gnaget och under dagen gjorde Tommy Nilsson tweeten "Det gnager i min själ".

Domänen for Tommy Nilssons hemsida blacktheartist.com ska dessutom tillhöra Forsman & Bodenfors. Nyhetsvärdet i Tommy Nilssons namnbyte har gjort att en eventuell kampanj har spridits i raketfart.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.