Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

The Swedish Numbers nästa succé: Uppmärksammas av Obama

Publicerad: 16 Maj 2016, 15:27

Det är få kampanjer som kan stoltsera med att ha blivit uppmärksammade av Barack Obama, men det kan faktiskt The Swedish Number göra. Förra veckan lyfte USA:s president fram kampanjen i ett tal under ett besök av de nordiska ledarna.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlBarack ObamaThe Swedish NumberSvenska TuristföreningenIngoGrey New YorkCohn & Wolfe

The Swedish Number har sedan start levererat pr-succéer på löpande band. Det svenska numret toppar Appstores lista i Sverige, Stefan Löfven svarade på numret och PewDiePie svarade också och spelade in samtalet som har setts närmare fyra miljoner gånger på Youtube. Och när de inte trodde att något kunde överträffa succéerna hände det: Barack Obama nämner The Swedish Number i ett tal.

– Det känns ju både overkligt och mäktigt, det känns som att det svårligen kan bli större, säger en glad Björn Ståhl på Ingo.

Byrån var helt ovetandes om att USA:s president skulle nämna The Swedish Number i ett tal då de nordiska ledarna var på besök. Hur han hade fått information om kampanjen vet de inte heller.

– Kanske det är Löfven som har skvallrat, skrattar Björn Ståhl.

LÄS MER: "Telefonnumret till Sverige en pr-succé: "Helt overkligt""
LÄS MER: "Miljontals tittare när PewDiePie svarar i The Swedish Number"

Det är byrån Ingo som står bakom framgångssagan som togs fram åt Svenska Turistföreningen. För två år sedan föddes idén av byråns Magnus Ivansson och Gustav Westman, och resten är historia. Nyligen nådde The Swedish number sitt 180:de land som har ringt till numret, och allt som allt är man snart uppe i ett års total samtalstid. Vad som är nästa steg för The Swedish Number är oklart.

– Den rullar ju på för varje dag och får tusentals nya samtal varje dygn.

Björn Ståhl säger att det har varit ett fantastiskt arbete som har gjorts tillsammans med STF, Grey Pr New York och Cohn & Wolfe. Han tror också att det kräver ett land som Sverige för den här typen av kampanj.

– Sverige är det optimala landet att göra det här i, med tanke på öppenheten och det demokratiska samhället vi lever i. Vi har haft yttrandefrihet så länge och vi respekterar olikheter på ett sätt som inte så många andra länder gör.

– Och så älskar ju svenskar att få tala om Sverige, vilket framförallt framkommer när vi är utomlands, tillägger Björn Ståhl.

Här är president Barack Obamas tal som inleds med en hälsning på alla nordiska språk. För att höra honom prata om The Swedish Number kan du gå fram till 0:45 i klippet.

Louise Lindberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.