Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Therese Lindgren byggde sitt Youtube-imperium under utbrändheten

Publicerad: 3 Maj 2016, 11:18

Youtube-stjärnan Therese Lindgren tar hem förstaplatsen i mediekategorin, följd av TEDx-youth-arrangören Negin Azimi och utrikeskorren Jenny Nordberg.

Foto: Illustration: Andreas Elgstrand

När kraschen kom var sminkbloggar enda Therese Lindgren orkade konsumera. Ur det föddes en egen Youtubekanal vars klipp i dag har miljontals visningar per månad. Mycket tack vare öppenheten om sin psykiska ohälsa. Nu hamnar hon högst upp i kategorin Medier på Resumés lista Näringslivets 150 Superkommunikatörer.


Ämnen i artikeln:

Therese LindgrenYoutubestjärnaNäringslivets 150 SuperkommunikatörerYoutube

För en utomstående kan det kanske vara svårt att förstå varför Therese Lindgren delger sina problem med panikångest och depression till sina, i skrivande stund, 360 232 prenumeranter på Youtube, 518 000 följare på Instagram och snart också i den kommande boken "I bland mår jag inte så bra". Det är sådana problem som alla inte är lika villiga att prata om offentligt.

Det var inte heller ett lätt beslut för henne att ta. Till en början skämdes Therese Lindgren för att prata om problemen, speciellt panikångesten, med vänner och familj.

– När jag väl bestämde mig hade jag bara 10 000 prenumeranter. Då kände jag: Får 10 000 reda på det, är det väl okej ... Man blir så blind för siffror på internet. 10 000 personer i Globen hade känts som många fler, säger hon.

Vad fick dig att bestämma dig?
– I en tidigare video hade jag svarat på en radda frågor och nämnt att jag får panikångest och panikattacker av att flyga. En eller två meningar om det gjorde att jag fick jättemånga mejl, med den tidens mått mätt. Jag fick kanske 20 mejl från människor som upplevt det själva eller kände någon som hade upplevt det. Jag tänkte att om jag pratar om det så kanske de pratar tillbaka med mig. Det var skönt att prata om.

När modet väl infann sig dubblerades visningarna – ett kvitto på att ämnet berörde.

Framgångarna på Youtube startade ur ett mörker. Therese Lindgren jobbade som mediesäljare när det, 2011, till slut blev för mycket. Men det var inte bara på grund av den höga arbetsbelastningen med provisionsbaserad lön, som hon tog slut.

– Det handlar om saker som bekräftelsebehov, till exempel. Jag har haft problem med att känna mig hemma i min egen kropp och därför försökt vara någon annan. Försökt hålla uppe en fasad genom hela livet: spela någon annan, bättre, coolare, snyggare, smartare.
– Då skulle jag både jobba, festa, vara en bra flickvän, vara snyggast och gå på alla events. I dag gör jag inte allt, för jag kan inte, och det förstår jag. Det har kommit med ålder och erfarenhet.

Hon var sjukskriven i två vändor, första gången i tre månader och andra i sex. Under tiden växte Youtube-kanalen, som då uteslutande handlade om skönhet och skönhetsprodukter, fram.

– Jag tror att alla har någon slags grundkreativitet, oavsett om det är att stå i duschen och sjunga, måla, eller dansa loss när man dammsuger. För mig försvann den när jag mådde som sämst. Då ville jag inte rita, sjunga, dansa eller göra någonting kreativt. Men i takt med att jag mådde bättre ville jag också skapa en egen Youtubekanal. Smink hade jag associerat med tillfrisknande, eftersom det hade varit min enda paus för hjärnan och roligt. Därför startade jag den, säger Therese Lindgren.

I dag, fem år senare, är läget ett annat. Therese Lindgren pratar fortfarande om skönhet ofta. Företag vars kosmetika inte testas på djur, och som betalar, kan nå Therese Lindgrens stora tittarskara när hon testar produkter framför kameran. Men i dag pratar Youtubestjärnan minst lika mycket om psykisk ohälsa, sitt dagliga liv, djurens rättigheter och sin veganism. Hon är en stor förebild för många unga tjejer.

– I går hade jag 500 000 visningar. Med en sådan publik vore det så bortkastat att bara prata om läppstift och lockar i håret och inte ta tillvara på att man faktiskt kan prata med andra och göra skillnad, säger hon.

Varför är psykisk ohälsa fortfarande ett tabubelagt ämne?
– Psykisk ohälsa av alla slag gör en begränsad. I mitt fall handlade det om att jag levt ett liv där jag hade klarat allt, gjort allt och varit bäst på allt. Den psykiska ohälsan är motsatsen. Varför det är pinsamt att prata om? För att många har fördomen att den som lider av psykisk ohälsa är svag.

Vad har du för tips till andra som mår dåligt?
– Sök professionell hjälp, det är nyttigt att få en utomstående persons perspektiv på ens problem. Prata också med nära och kära, i motsats till hur jag gjorde. Då var det pinsamt, men i dag kan jag inte sluta prata om det.

Vi möts över en fika i Bonnierhuset vid Sankt Eriksplan i Stockholm. Therese Lindgren smyger fram kameran och förevigar den illamående apan. En av alla konstatteraljer i huvudentrén, som hennes tittare får stifta bekantskap med senare den dagen.

Med ett brett leende förklarar hon varför hon blir förvånad av Resumés utmärkelse Superkommunikatör.

– Jag har fortfarande ett mindervärdighetskomplex och nedvärderar mig själv ganska mycket. Men jag tar min roll på största allvar och försöker verkligen ha en strategi kring hur jag kommunicerar med unga, för det är mest dem jag pratar med.

Therese Lindgren blir tyst för någon sekund.

– Så superkul, men förvånande.

Vad tycker du utmärker en bra kommunikatör?
– En bra kommunikatör i sociala medier är att inte prata i versaler, inte skrika ut sitt budskap och trycka upp det i människors ansikten. Jag pratar om djurrättigheter, men tvingar ingen annan att bli vegan eller att inte bära päls. En bra kommunikatör har ett par starka åsikter eller budskap hon vill kommunicera, inte försöka förändra allt i välden och tycka och tänka om allt.

Hur tror du själv att du påverkat samtalsklimatet?
– En del av mig tror fortfarande att jag är en liten Youtuber som de "vuxna" aldrig ser. Men när jag pratar med människor så berättar de att jag gör en större påverkan än vad jag är medveten om. Så det hoppas jag på.

När jag frågar om var hon drar gränsen för vad hon delar med sig av på Youtube, svarar Therese Lindgren att hon pratar om det mesta, förutom om hon skulle ha meningsskiljaktigheter med familjemedlemmar eller vänner, exempelvis. Men med öppenheten kommer också en baksida. En vecka efter att vi setts för den här intervjun, får hennes mamma ett samtal från någon som hävdar att han är en polisman och att Therese Lindgren dött i en tragisk bilolycka. Det har fått henne att till viss del tänka om kring vad hon väljer att dela med sig av.

– Utöver att jag vidtagit en del skyddsåtgärder privat påverkas inte mitt vloggande i någon större utsträckning. Jag kommer att vara något mer återhållsam med detaljer ur mitt privatliv fortsättningsvis, men kommer fortsatt vara personlig och dela med mig av mina tankar, åsikter och erfarenheter. Jag kommer publicera videos lika frekvent som tidigare, varannan dag, och fortsätta uppmärksamma såväl psykisk ohälsa som djurrättsrelaterade frågor, vilket jag brinner för.

Sedan säger Therese Lindgren:

– Det här sticker säkert ögonen på de som försöker förstöra för mig, men jag kommer ta precis samma plats som tidigare, jag kommer vara precis lika framgångsrik som tidigare och jag kommer fortsätta kommersialisera på det jag älskar att göra.

---

Therese Lindgren placerar sig på femte plats på Resumés lista Näringslivets 150 Superkommunikatörer. I kategorin medier hamnar hon i topp.

Motiveringen lyder:
"En av Sveriges största Youtuber sopar varken depression eller panikångest under mattan. Med nästan en miljon följare i sociala medier har hon ett enormt inflytande, inte bara över våra ungdomar, utan även i näringslivet."

Här är alla vinnare i mediekategorin:

Therese Lindgren Youtuber med 300 000 följare i månaden   Negin Azimi världens yngsta arrangör av TEDxYouth   Jenny Nordberg Utrikeskorrespondent och författare   Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand upphovsmakarna av Ångestpodden   Artur Ringart & Fredrik Lundberg grundare nyhetssajten News 55   Dagny Carlsson världens äldsta bloggare   Elaine Eksvärd författare och retorikexpert Snacka snyggt   Gina Dirawi programledare SVT   Andreas Cervenka journalist,författare, krönikör och opinionsbildare   Lena Andersson författare, krönikör, debattör   Alice Teodorescu jurist, ledarskribent och samhällsdebattör   Per Grankvist samtidsanalytiker, skribent och föreläsare   Jan Gradvall journalist, författare och smakguru i DI Weekend   Frida Boisen journalist, föreläsare, författare och digital chef Bonnier Tidskrifter   Hanna Stjärne vd SVT   Amanda Schulman & Hannah Widell grundare Perfect Day Media, Fredagpodden   Margret Atladottir journalist och redaktör Politism   Inga-Lisa Sangregorio Författare, debattör och journalist införa självald dödshjälp   Marcus Gustaffsson & Ian Vännman grundare Omni   Clara Henry bloggare, Youtuber och författare till "Ja, jag har mens, hurså?"   Sofia Falk & Therese Krupa Syllner Bloggare, Hormoner & Hemorrojder   Toni Prince & Amir Hallin Youtubers och grundare av "Språk för alla"   Felix PewDiePie Kjellberg spelrecensent och Youtube-stjärna   Karin Adelsköld ståuppkomiker, programledare och bloggare   Marcus Oscarsson journalist och politisk kommentator   Rachel Bråthén Yoga girl med instagramkonto med 1,8 miljoner följare   Robin Olovsson & Daniel Hermansson historielärarna bakom Historiepodden   Camilla Wagner instiftandet av Pingvinpriset inom KlaraK   Mia Odabas grundare Smarta Samtal   Carina Nunstedt författare bakom Books & Dreams   Jessica Cederberg Wodmar hållbarhetspod

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.