Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 4 april 2011, 12:25
Tillväxtverkets nya kampanj verkar för att förändra den traditionella bilden av företagaren. Med kampanjens Facebook-applikation "Förebilden" kan vem som helst lyfta fram sin kvinnliga förebild.
Foto: Skärmdump från Facebook-applikationen "Förebilden".
En fjärdedel av företagen i Sverige drivs av kvinnor. 260 000 kvinnor driver företag, på heltid eller deltid.
Tillväxtverket arbetar bland annat med att göra kvinnors företagande mer synligt i samhället. Navet i deras nya kampanj är Facebook-applikationen "Förebilden", som ska verka för att förändra den traditionella bilden av företagaren.
– Genom att kommunikationen sker från vän till vän på Facebook skapas en mer personlig avsändare som vi tror kan förändra den generella bilden av företagaren och att fler kvinnor ser företagande som en möjlighet, säger Gunilla Thorstensson, ansvarig för programmet Främja kvinnors företagande, i ett pressmeddelande.
Kampanjen kommer att pågå under våren.
Malin Carlehäll