Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Tobaksjätte mobiliserar med 160 lobbyister

Publicerad: 8 oktober 2013, 08:36

En e-cigarett.

Foto: Colourbox.

EU-parlamentet röstar om det nya tobaksdirektivet idag. Tillverkare av e-cigaretter räds ett förbud mot att placera e-cigaretter bredvid vanliga cigaretter i butik. Tobaksjätten Philip Morris har plockat in 160 lobbyister för att påverka EU-parlamentarikerna att det inte blir ett sådant förbud.


E-cigaretter är produkter som släpper ifrån sig vattenånga i stället för rök och kan finnas både med nikotin och utan.

SvD  rapporterar att en majoritet av EU-regeringarna redan i juni meddelade  att man vill att e-cigaretter säljs som läkemedel – det vill säga endast  på Apotek och efter godkännande vid kliniska tester.

Om  parlamentarikerna klubbar igenom den linjen vid dagens omröstning  innebär det att e-cigaretter inte får placeras bredvid vanliga  cigaretter på butikshyllorna.

Enligt SvD uppger parlamentariker att  tobaksjätten Philip Morris International har anlitat 160 lobbyister i  sista minuten för att se till att det inte blir ett sådant beslut.

Philip Morris har nämligen köpt upp e-cigarettbutiker med rasande fart, enligt SvD.

–  Lobbyintensiven från tobaksbolagen just nu överstiger med råge alla  andra kampanjer som ägt rum i Bryssel på senare år, sade en irländsk  diplomat, som ville vara anonym, till journalister i Bryssel.

Tanken med tobaksdirektivet är att göra tobak mindre intressant för ungdomar. EU-kommissionen  vill exempelvis förbjuda cigaretter med mentol- eller godissmaker samt  att vanliga cigarettpaket får varningsetiketter som täcker två  tredjedelar av såväl fram- som baksida.

Tobaksbolagen har vädjat om  att varningsetiketterna endast ska täcka hälften av paketen samt att  mentolcigaretterna får vara kvar, enligt SvD.

Sverige har redan en lag som gör det förbjudet att sälja e-cigaretter med nikotin i vanliga butiker.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.