Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tog saken i egna händer och svarade på kritiken

Publicerad: 14 Augusti 2015, 11:11

Varuhuskedjan Targets Facebook-sida svämmade över av kritik. Då tog en användare saken i egna händer.


Ämnen i artikeln:

FacebookTarget

Förra veckan gick Target ut med nyheten att de slopar könsindelningen på flera av avdelningarna på deras varuhus, bland annat barnavdelningen. Beskedet hyllades av många, men långt i från alla.

Kedjans Facebook-sida fylldes under de kommande dagarna av kritiska och besvikna kunder som nu tänker överge dem efter beslutet om könsneutralitet.

Mike Melgaard läste kommentarerna och vissnade på kritikernas attityd. Därför skapade han ett fejkat konto med namnet "Ask Forhelp" och Targets logotyp som profilbild för att kunna låtsas vara deras kundtjänst. Sedan skred han till verket och började svara på alla inlägg med en ton som vi inte är vana att se från företag.

Adweek har samlat en lång rad skärmdumpar på Mike Melgaards underhållande svar. Det tog hela 16 timmar innan hans kupp uppdagades och Facebook raderade hans konto.
– Jag visste med en gång att det skulle bli känslosamma reaktioner på deras Facebook-sida från upprörda amerikaner. Efter att ha tagit en titt satt jag och skrattade högt vid min dator. Ett par minuter senare slog det mig hur kul det skulle vara att spela deras kundtjänst. Så det gjorde jag, och resten är historia.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

FacebookTarget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.