Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 14 Juni 2013, 07:50
Toyota rankas återigen som världens grönaste varumärke i den internationella varumärkesbyrån Interbrands årliga undersökning "Best Global Green Brands"
Över 10 000 konsumenter runt om i världen deltog i undersökningen, som bland annat handlar om skillnaden mellan allmänhetens uppfattning om ett varumärkes miljöprestanda – dess "gröna image" – och företagens verkliga miljöarbete, med utgångspunkt från offentlig information och data.
Toyota uppmärksammas inte bara för sin satsning på långsiktig hållbarhet, utan även för sina produkter som t ex Prius-modellerna, liksom för de olika projekt som företaget bedriver för att minska utsläppen av växthusgaser och minska vatten- och energiförbrukning i verksamheten.
Bland övriga satsningar märks Storbritanniens största solpanelsinstallation på Toyotas fabrik i landet, där 16 800 solpaneler producerar tillräckligt med elenergi för att bygga 7 000 bilar om året. Även projektet med en bilpool i Grenoble i Frankrike med ett 70-tal ultrakompakta elbilar har fått stor uppmärksamhet.
Krister Berntsson