Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Traditionella sanningar om pr är irrelevant i en Trumpsk värld"

Publicerad: 21 juli 2016, 13:21

Albert Säfström och Donald Trump.

De traditionella sanningarna för vad som är bra pr går inte att applicera på Donald Trump. Det skriver kommunikationsstrateg Albert Säfström med anledning av Melania Trumps talplagiat.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderMichelle ObamaHillary ClintonMelania TrumpDonald Trump

När Donald Trump tillkännagav sin presidentvalskandidatur förra sommaren tog många det som ett skämt. Sedan dess har Trump trampat i klaveret oftare, och på värre sätt, än någon annan kandidat och blivit kritiserad för det av såväl politiker som av media och marknadsföringsexperter. Trots det är han nu republikanernas officielle kandidat.

LÄS MER: Trump snodde från Obamas tal – här är klippet på fruarna som fått media att koka över

En av Trumps senaste fadäser inträffade tidigare i veckan när hans fru Melania Trump höll tal på republikanernas konvent – ett tal som delvis var ett plagiat av Michelle Obamas motsvarande tal från 2008. I en intervju med Resumé kallar Patrik Westander Trumpkampanjens reaktion för “ett skolexempel på usel kriskommunikation”. Han har helt rätt, men visar samtidigt hur irrelevant traditionell PR är i en trumpsk värld.

Inom retoriken pratas det om dekorum som avser vad som är socialt passande i ett givet sammanhang. Dålig kommunikation, ur bemärkelsen är ett stilbrott mot rådande dekorum, är bara ett problem för den som vill bli accepterad av det etablissemang som definierat normen. Trump tycks satsa på motsatsen.

Han är ett resultat av den rådande medielogiken, en expert på att få gratis medieutrymme och att uttrycka sig i korta, slagkraftiga citat som blir till klickiga rubriker. Trump har målat upp sig själv som antitesen till allt som har med traditionell politik att göra och vänder det som annars skulle vara svagheter till styrkor. Ingen politisk erfarenhet? Inte en del av det politiska etablissemanget! Plumpa rasistiska och sexistiska uttalanden? Han censurerar sig inte! Det har gjort att Trumps kampanjs lyckats överleva tabbar som hade diskvalificerat vilken annan politiker som helst.

För tio dagar sedan – innan Melanias snodda tal – prognostiserade Nate Silvers blogg FiveThirtyEight att sannolikheten att Hillary Clinton kommer att vinna presidentvalet var 78 procent mot Donald Trumps 22 procent. Idag är siffrorna 62 procent för Hillary mot 38 procent för Trump. Det visar att de traditionella sanningarna för vad som är bra eller dålig PR inte går att applicera på Trump.

När Microsoft:s VD Steve Ballmer 2007 skulle kommentera iPhone sa han att det inte fanns någon chans att den skulle få en betydande marknadsandel. Den saknade ett fysiskt tangentbord och skulle därför inte vara särskilt bra för de som ville använda den för sin e-post. Och visst, Balmer hade rätt i att iPhone saknar ett fysiskt tangentbord på samma sätt som Westander har rätt i att Trump är usel på kriskommunikation. Båda missar poängen.

Jag saknar en analys av hur traditionella PR-missar kommer att påverka en så icke-traditionell kandidat som Trump. Vid det här laget vet alla att Trump är dålig på kriskommunikation – so what?

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News