Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Tre heta namn som ny kommunikationschef hos S

Publicerad: 16 mars 2011, 15:29

En av den nya partiledningens första uppgifter blir att utse en ny kommunikationschef. Hon eller han får i sin tur uppgiften att knyta till sig en ny reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

truefalse

Thomas Johansson, S-politiker i Södertälje, Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef, Hotell- och restaurangfacket och Ewelina Tokarczyk, Prime PR.

Trots att S nya organisation börjar komma på plats har man dröjt med att utse kommunikationschef till dess den nya parti­ledningen är på plats.

Här är några kandidater som den blivande partiledaren Håkan Juholt har gjort tummen upp för:
• Thomas Johansson, S-politiker i Södertälje där partiet gick fram i kommunvalet. Smart kampanjledare åt Evin Cetins personvalskampanjer i EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010 och tidigare även i Jan Emanuel Johanssons kampanj 2002. Partiets förste expert på att använda nätet och erfaren från både organisation och kommunikation.

• Lovisa Lagerström Lantz, i dag kommunikationschef på Hotell- och restaurangfacket, partiaktiv och kommunpolitiker i Tyresö. Har varit ordförande i Ungdomens Nykterhetsförbund och presssekreterare åt Ulrica Messing.

Tidigare skulle kanske någon eller några ur ”Slussplans S-förening” varit möjliga för jobbet. Men ”Primegate” har gjort att det knappast är en merit på cv:t att ha varit Primekonsult.

• Ett möjligt undantag är Ewelina Tokarczyk, i dag på Prime och tidigare kommunalråd i Göteborg och med SSU-bakgrund.

Även jobbet som presschef ska tillsättas. John Zanchi, i dag pr-konsult på Andréasson PR, har jobbat som pressek­reterare åt Carin Jämtin både under hennes tid som biståndsminister och som oppositionsråd i Stockholms stadshus. 

I valet 2010 anlitade partiet Acne som byrå. Fast den senaste kampanjen imponerade varken på medlemmar eller tillträdande partiledning. Så nu inleds även byråjakten. Enligt Sifo Reklammätningar satsade partiet 93 miljoner brutto på reklam under valåret 2010.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.