Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tre saker vi kommer att minnas från valrörelsen

Publicerad: 8 September 2014, 12:13

Josefina Lafolie Fischier, konsult på Geelmuyden Kiese, levererar spaningar från valrörelsen.

Vad kommer vi att minnas från valrörelsen 2014? Josefina Lafolie Fischier, konsult på Geelmuyden Kiese, levererar tre spaningar som satt avtryck på Supervalåret.


Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.Kiese

Det är något särskilt med en valrörelse. I en omvärld som står inför enorma prövningar och där många människor lever i länder där demokrati är en utopi eller inte kan tas för given så genomför politiska företrädare i Sverige torgmöten, besök, dörrknackning, samtal och skriver artiklar och deltar i debatter. Allt i kampen om att vinna väljarnas röster. Vackert så.

Men sällan har väl en valrörelse känts så intensiv och nästintill rasande som den gjort och gör under supervalåret 2014. Såhär med bara dagar kvar innan valdagen analyserar vi på GK dessa tre tecken i tiden.

1.Negative campaigning
Supervalåret 2014 bjuder på en hel del beska besked. Istället för att lägga fokus på det egna partiets visioner och framtidslösningar har framtidens skräcksamhälle, som väntar om medborgarna röstar fel, lyfts fram. Den något osvenska trenden negative campaigning.

Moderaternas affischer har anklagats för att fokusera på oppositionspartiernas brister snarare än på egna visioner. Själva kallar de det för konsumentupplysning.  Men även om avsikten utåt är att ge information är det svårt att tro annat än att huvudbudskapet är att peka på hur eländigt det skulle bli om oppositionen ges möjlighet att försöka bilda regering.

Socialdemokraterna som var de första att kritisera Moderaternas valaffischer gick dagarna efteråt ut med sin kampanj. Det var nog många som höjde på ögonbrynen när den visade sig vara baserad på medborgarnas personliga brev till skolborgarrådet Lotta Edholm. Att det skulle vara problematiskt ur ett etiskt perspektiv förklarar Socialdemokraterna med att de kontaktat samtliga brevskrivare och har fått ok på att publicera. Frågan är om de som fått frågan har kunnat inse omfattningen och spridningen.

Påverkan genom svartmålning verkar vara valårets melodi.  Frågan är hur det tas emot av oss som röstar. Vi väljare brukar snarare uppskatta lite vanligt hyfs och inte raljanta påståenden. Vi brukar efterfråga hederliga förslag som berättar något om det parti vi slutligen väljer att lägga vår röst på – inte nödvändigtvis röstar vi för att vi är emot något.

2.En fråga med stort fokus – feminism
Feministiskt Initiativ har inte bara fått gehör för sin hjärtefråga, feminism, utan har även lyckats få de andra partierna att agera efter deras agenda.

Fi har, med Gudrun Schyman i spetsen, under våren gått från att möjligen kallas en frisk fläkt i debattklimatet till att få ett mandat i EU-parlamentet och segla upp som ett nytt möjligt parti i riksdagsvalet.

En minst sagt fantastisk pr-resa får sägas ligga till grund för framgången. Med homepartyn, kändisar, aktioner, ideella arbetare och sociala medier tog FI jämställdheten med sig till Bryssel. Och lyckades få feminismen att hamna i strålkastarljuset. Hur många minns de andra partiernas slagord från valet?

3.Person istället för parti – om Moderaterna och Socialdemokraterna själva får välja

Stefan Löfven
blev, efter en turbulent tid, socialdemokraternas tysta hjälte. Med honom kunde partiet känna igen sin gamla arbetarsjäl och sorgen över raset de gått igenom vände och blev till revanschlusta. Stefan Löfven är mer än partiordförande, han är för många socialdemokrater den som räddade partiet från en undergång. Detta trots att partiet nu är nere på lika låga nivåer i opinionsmätningarna som vid katastrofvalet 2010. Men så funkar ju ofta en förälskelse – det är inte alltid det personen gör som räknas det är vad personen får dig att känna.

Reinfeldt och Borg – Moderaternas trygga förebilder. De personifierar de nya Moderaterna och allianssamarbetet. Det är de som har frontat partiet sedan den svidande förlusten 2002 och som istället gjort det möjligt för de nya Moderaterna att ha gått vinnande ur två val i rad – något som förut inte hänt. På valaffischerna är den enda affischen med bilder såklart de tu. Och det är klart, båda två toppar ofta mätningarna över vilka det svenska folket hyser högst förtroende för. Det man är stolt över framhäver man och det man är rädd att förlora klamrar man sig ofta fast vid.

Supervalåret börjar dra ihop sig och nu på söndag når vi finalen på valrörelsen. Men det behöver inte betyda att vi kommer vakna och vara så mycket klokare över den politiska situationen på måndag morgon. Snarare är det kanske början på en ny maktstrid. Om valrörelsen varit spännande och intressant är det inget mot vad resultatet kommer att vara.

Josefina Lafolie Fischier
Geelmuyden Kiese

Ämnen i artikeln:

Geelmuyden.Kiese

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.