Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Trenden går mot personligare reklam”

Publicerad: 25 September 2014, 14:51

Anna Anderberg

Foto: Friends Agenda

Anna Anderberg, till vardags konsult på Friends Agenda, är på branschmässan Connections i Indianapolis. Där marknadsförare från hela världen samlats för att diskutera hur ny teknik förändrar villkoren för vår disciplin.


Ämnen i artikeln:

Friends Agenda

Det är varuhusmagnaten John Wanamaker som påstås ha sagt: Jag vet att halva min reklambudget är bortkastad, jag vet bara inte vilken halva. Nåväl, hade John levt nu hade han snart kunnat få svar.
Poängen är att vi nu faktiskt kan se exakt vilka budskap som ger vilken effekt beroende på vem de skickas till och när.

Här på Connections i Indianapolis diskuteras just hur ny teknik ger oss helt nya möjligheter. Här samlas alla från video-bloggaren och författaren John Green till The Black Eyed Peas frontfigur Will.i.am under tre extremt fullmatade dagar för att diskutera framtiden inom digital- och automatiserad marknadsföring. En bärande tes är att marknadsdirektören (CMO:n) inom kort kommer att sitta på en större IT-budget än IT-direktören (CIO:n).

Det stora steget som skett är att vi nu, genom att kombinera traditionella medier med digitala kanaler, kan följa konsumenten genom hela varumärkesresan fram till att hen plockar fram plånboken och är beredd att göra sitt köp.  

Allt eftersom att företag, med hjälp av de sofistikerade verktyg som finns idag (och de än mer sofistikerade som kommer runt hörnet), blir bättre på att lära känna oss som individer, blir möjligheten för personaliserade, effektiva budskap större.

En som sett stora effekter av just detta är uppstarten Fitbit, som var på scen på Connections på tisdagen. Fitbit har byggt en molnbaserad tjänst som trackar, mäter och peppar dig i din träning och din strävan efter en hälsosammare livsstil. Och vi vet väl alla hur fel det kan gå när någon försöker sälja dig ett gymkort, utan att först få en känsla för vem du är? En annan som utnyttjat möjligheterna och sett effekter av det är konsertjätten Live Nation Entertainment. Live Nation följer noga sina kunder från att de hör sina första fyra takter av Lady Gaga till promenaden mot parkeringsplatsen efter konserten. Mängden av data som Live Nation löpande samlar in genom ömsesidig interaktion med användarna är ofantlig och kan användas på en rad olika vis. Exempelvis av artisten själv för att fördjupa relationen med sina fans, eller små monster, som de också kallas.

Dag ett av tre är avklarad och jag är full av nya intryck (och Red Bull, som de delar ut gratis här). Klart är att John Wanamaker, den gamle varuhusmannen från sekelskiftets Philadelphia, hade gillat det här.


Ämnen i artikeln:

Friends Agenda

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.