Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Trenden: Varumärken älskar emojis

Publicerad: 10 November 2015, 13:46

Taco Bell är en av de varumärken som använt emojis i kampanjer.

Taco Bell, Coca Cola, Norwegian och WWF har förstått. De nya emojisarna har bidragit till en ny form av marknadsföring för världens varumärken.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsstrategiVarumärkenVarumärkesbyggandeVarumärkesstrategiKommunikationEmoji

Varumärken, framförallt amerikanska, har blivit smått besatta i emojis. Det började i våras och har fortsatt in på hösten. Vissa varumärken har släppt egna emojis, medan andra använder sig av de små symbolerna i sin dagliga marknadsföring. Och det verkar uppskattas av följarna i sociala medier.

På grund av det stora intresset inledde Twitter i höstas samarbete med flera företag kring emoji-kampanjer.

Här är exempel på marknadsföring med emojis:

Ett svenskt varumärke var tidigt ute med emojis – nämligen Comviq. De lanserade redan 2013 en emojibaserad höstkampanj som då kom etta i Resumés Månadens print. Såhär såg det ut.

dsf

Alliansen i Stockholms läns landsting använde sig av emojis i sin kampanj riktad mot unga väljare under våren 2015. Det var Sveriges första politiska kampanj med emojis.

fghfg

t

Ikeas egna Emoticons via App Store

sdrf

Dominos Pizza har tagit steget längre. Här kan du beställa en pizza genom att skicka en pizza-emoji till Dominos på Twitter. Se i filmen nedan hur det hela går till.

dfgd

WWF lade upp 17 av världens utrotningshotade djur i emojiform.

retre

Norwegian riktade sig med sina emojis till en specifik målgrupp som ville flyga från Köpenhamn till Las Vegas. Kampanjen gick i sociala medier och fick en räckvidd för över en halv miljon.

asdas

Nytt är Taco Bells sociala kampanj som innefattar den nya taco-emojin. Taco Bell har skapat 600 GIF-foton för att fira den nya emojin. All content publiceras på Tacobell.com.

sdf

Coca Cola har också skapat två söta emojiflaskor för sin Twitterkampanj #shareacoke som gick upp i september, byggda av byrån W+K.

we

Dove skapade kampanjen #loveyourcurls på Twitter och skapade samtidigt emojis för lockigt hår, något som inte funnits tidigare.

sdfds

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev