Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Trots kritiken mot Däcktillverkarna: "Vi är väldigt nöjda"

Publicerad: 23 Maj 2016, 10:28

Däckpiraterna, som till en början hade okänd avsändare.

Däckpiraterna fick så väl medier som privatpersoner att undra: Är det en pr-kupp eller är det på allvar? Det visade sig vara det förstnämnda, signerad företaget Hankook, men kampanjen har fått mycket kritik.


Ämnen i artikeln:

Pr-kupp

Däckpiraterna har utgett sig för att vara en aktivistgrupp som verkar för att byta ut bilägares dubbfria vinterdäck, eftersom de enligt gruppen bör vara förbjudna. I en film gör en maskerad grupp tillslag mot ett villaområde där de byter ut dubbfria vinterdäck på bilar. Förutom filmklipp har de även skickat ut ett antal pressmeddelanden till lokala tidningsredaktioner där de varnar för sin ankomst. Det har resulterat i att flera lokala medier har plockat upp nyheten.

Men när man har skrivit om händelserna har man ändå reserverat sig för att det kan handla om en pr-kupp. När spekulationerna blev fler gick slutligen bildäckstillverkaren Hankook Sverige ut med en video där de avslöjar sig själva som avsändare. Däckpiraterna och dess klipp var alltså en informationskampanj från Hankooks sida där man vill belysa faran med att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren.

Men kampanjen har fått motta kritik – både positiv och negativ. Bland annat Smålandspostens nyhetschef Jens Pehrson har riktat stark kritik mot kampanjen, och även chefredaktören för tidningen, Magnus Karlsson, kritiserar kampanjen och skriver: "Att uppsåtligen försöka lura en redaktion för att försöka plantera nyheter är förkastligt på så många plan".

De upprörda reaktionerna resulterade i att Hankook gick ut med en offentlig ursäkt.

– Vi vill be om ursäkt till de människor som har tagit anstöt och uppfattat vår kampanj som vilseledande då avsändaren inledningsvis var oklar. Vi inser nu att vi skulle ha varit tydligare redan i uppstarten av kampanjen, säger Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Sverige.

När Resumé ringer upp projektledaren Andreas Hallgren på byrån Cheil Nordic, som ligger bakom kampanjen, menar han ändå att de varit väldigt tydliga i sitt budskap.

– Vi har blivit ifrågasatta om det är en informationskampanj eller inte, men jag tycker att det är ganska tydligt. Om man har gjort sin journalistik rätt så vet man att Hankook har lanserat ett nytt sommardäck i år och vann en av Europas största däcktävlingar med det, och där har vi gjort ett aktivt val att inte ens ta upp det i kampanjen, säger Andreas Hallgren.

Målet med kampanjen var att nå ut med problematiken kring att använda dubbfria vinterdäck sommartid, och att på lång sikt få igenom en lagändring.

– Rapporteringen och informationen om det här har länge funnits tillgänglig i motorpress, problemet är bara att den kvarts miljon bilar som kör runt med dubbfria vinterdäck inte läser den typen av media.

Men all respons har inte varit negativ.

– När kampanjen pågick och vi inte hade avslöjat avsändaren ännu, var det väldigt många som hejade på oss och som hakade på journalisternas spekulationer om att det rör sig om ett pr-trick. På det stora hela har har kampanjen tagits emot positivt, men det finns alltid de som reagerar negativt.

Är ni nöjda med kampanjen?

– Vi är väldigt nöjda. Vi har fått mer uppmärksamhet än vad vi hade kunnat hoppas på.

Hur går ni vidare med kampanjen nu?

– Det kan jag inte avslöja! Kampanjen är inte avslutad ännu, den här frågan är viktig för Hankook och de kommer fortsätta arbeta med den.

Här kan du se Däckpiraternas klipp:

Louise Lindberg

Ämnen i artikeln:

Pr-kupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.