Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tung jury utser årets superkommunikatör

Publicerad: 19 Februari 2014, 13:13

Michael Wolf utsågs till näringslivets främsta superkommunikatör i fjol.

Foto: Andreas Elgstrand.

Förra året blev Swedbanks vd Michael Wolf näringslivets främsta superkommunikatör. Vem blir det 2014? Det avslöjas på Resumés Näringslivets 150 superkommunikatörer på Fotografiska museet den 20 mars.


Ämnen i artikeln:

Cecilia Schön JanssonHelena WestinStefan LundellHenry SténsonClaes de FaireHelena StålnertResumé

Vilka som blir näringslivets superkommunikatörer avgörs av en jury. I den ingår i år Helena Stålnert, tidigare kommunikationsdirektör på SSAB och Saab, liksom chef för SVT:s Aktuellt, som i dag är fristående konsult, Henry Sténson, tidigare kommunikationsdirektör på Ericsson och SAS, i dag konsult på Brunswick Group, Helena Westin, tidigare marknadschef på 3 och affärsutvecklare på Aftonbladet, i dag vice vd på Jung relations, Cecilia Schön Jansson, vd för Sveriges kommunikatörer, Stefan Lundell, reporter på Dagens Industri och Resumés chefredaktör Claes de Faire.

– I Näringslivets superkommunikatörer lyfter vi fram dem som i ett bredare näringsliv, från storföretag till småföretag, från industri till reklam, visat att de förstår vad man kan åstadkomma med kommunikation och som lever därefter. Som gjort stordåd genom att vara goda kommunikatörer, säger Claes de Faire.

Kommunikation handlar om förankring, förändring och förflyttning. Ett företag eller organisation som vill behålla och flytta fram positionerna måste i dag kommunicera. Förr överläts kommunikation åt en enskild person i företaget eller organisationen. I dag måste det ingå i vardagen i alla funktioner. En företagsledare kan inte delegera kommunikationsansvaret.

Henry Sténson har sett hur ansvaret för kommunikationen flyttats uppåt i företagen:

– Förut gav vd en intervju. Sedan var det klart. I dag handlar kommunikation om så mycket mer. När man för några år sedan pratade om storytelling i företag handlar det i dag om allt mer storybuilding.

Vilka som blir näringslivets superkommunikatörer avslöjas på ett event på Fotografiska museet den 20 mars.

– Vi vill uppmärksamma de som driver sin verksamhet framåt med hjälp av kommunikation, säger Claes de Faire.

– Avgörande för placeringen på topplistan är att kommunikationsinsatsen ska vara relevant för en större allmänhet, vara innovativ och nyskapande, ha visat sig ge effekt och innehålla en utmaning i form av komplexitet.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.