Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tunga avhopp och dålig lönsamhet

Publicerad: 3 November 2010, 15:31

Den anrika pr-byrån Hill & Knowlton är i ekonomisk kris. Ett försenat bokslut för 2009 visar förlust på 2,7 miljoner kronor. 20 personer har lämnat byrån de två senaste åren. – Vi har tvingats säga upp en del och andra har valt att lämna oss, bekräftar Bo Albertsson, Hill & Knowltons Norden- och Sverige-vd, men förnekar att det är 20 personer.


Ämnen i artikeln:

Hill & KnowltonRoland-Philippe Kretzschmar

truetrue2020-11-10T16:30

Både omsättning och lönsamhet har minskat, och tunga medarbetare har lämnat byrån, men Hill & Knowltons vd Bo Albertsson säger att han är hoppfull inför framtiden.

Det har stormat en längre tid kring den anrika pr-byrån Hill & Knowlton. Enligt ­Resumés källor har byrån tappat ett 20-tal tunga namn de senaste två åren, utan att täcka upp personalförlusterna.

I förra veckan slutade Roland-Philippe Kretzschmar, byråns kreative chef. Innan dess har bland annat Erika Burlin Hellman, senior pr-konsult med ansvar för healthcaredelen, lämnat byrån. För drygt en månad sedan lämnade även Frida Berg byrån, för en post som pr-chef på McDonald’s.

I mitten av oktober inkom Hill & Knowltons försena­de årsbokslut, som visar att omsättningen minskade med 9 procent, från drygt 40 miljoner till 36 miljoner kronor. Intäkterna minskade ännu mer, med 14 procent. Personalkostnaden låg dock kvar på 24 miljoner kronor. Styrelse och vd har snarare ökat sina lönekostnader från 1,4 till 1,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet vändes från 2,2 miljoner kronor till -2,3  miljoner kronor. Resultatet före skatt landade på -2,7 miljoner kronor.
– Vi drabbades som många
andra av den kraftiga kon­junk­turnedgången,både globalt och lokalt. Men man får också komma ihåg att vi har haft en exceptionell utveckling mellan 2006 och 2009 när krisen kom, och som en konsekvens fick en del lämna oss, säger Bo Albertsson.

Av årsbokslutet blir det ännu mer klart att byrån har drabbats hårt av den finansiella krisen.

Ledningen skriver: ”Vi såg att flera av våra kunder valde  att skjuta upp planerade projekt och frysa sina budgetar. Samtidigt lyckades vi i hård konkurrens ta nya uppdrag från nya kunder som till viss  del kompenserade minskningen men inte fullt ut.”

Du höjde din lön med en halv miljon, medan övriga löner låg kvar på samma nivåer, hur tycker du att det ser ut?
– Min löneförhöjning be­rodde på att jag förutom rollen som Sverige-vd även blev vd för Hill & Knowlton i Norden. Sedan ville jag ­givetvis höja medarbetarnas löner, men när det är tuffare tider har jag tyvärr inte kunnat göra det.

Det har även, enligt källor till ­Resumé, funnits missnöje mot att du inte har varit så närvarande i Sverige.
– Jag förstår att det kan ha uppfattats så, men det senaste halvåret har jag verkligen försökt fokusera på Sverige. Men jag ser inte några problem med att ha två roller, även om det inte är en ultimat lösning i det långa loppet.

Att ni ingår i WPP-koncernen har gjort att ni inte heller har fått nyanställa.
– WPP har en konservativ inställning när det gäller nyanställning, och har principen att rekrytering sker när man kan motivera det.

Har ni kunnat motivera en sådan anställning på senare tid?
– Ja, men vem eller vilka det rör sig om vill jag inte gå in på.

Enligt uppgift till Resumé beror tunga avhopp samt uppsägningar från byrån på att det rådde orolig stämning, att ledningen inte var närvarande­ samt att man hade svårt att vinna pitcher.
– Jämför man 2008 och 2009 så har det inte funnits så många pitcher ute, och vi har vunnit några och förlorat några. När det gäller byrån får man även komma ihåg att vi mellan 2006 och 2009 i princip dubblerade oss. ­Sedan drabbades vi som hela branschen av krisen – men jag tycker att 2010 ser ljusare ut än 2009 och jag är hoppfull inför framtiden.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.