Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Tv-reklamen viktigast för partierna

Publicerad: 27 Oktober 2010, 14:39

Tv-reklamen var viktigast för partierna. Sociala medier fick inte alls den betydelse de tänkt sig i valrörelsen. Bara fyra procent följde ett parti eller en politiker på Facebook och bara en procent på Twitter. Det visar resultaten av en undersökning om valkommunikationen som presenterades i dag.


Ämnen i artikeln:

Val 2010

Tv är fortfarande väljarnas i särklass viktigaste informationskanal inför valet. Sociala medier fick inte någon större betydelse. Det visade forskarna vid Mittuniversitetet vid ett seminarium på riksdagen under onsdagen.

Det här var enligt undersökningen de viktigaste informationskanalerna för väljarna:
1. Tv            47 procent
2. Dagstidningar        24 procent
3. Internet        13 procent
4. Radio            10 procent
5. Samtal med vänner     4 procent
6. Kvällstidningar        2 procent

– Traditionella media håller ställningarna och betyder mest både för partierna och väljarna, sade Lars Nord, professor i politisk kommunikation på seminariet.

När partierna själva fick värdera kanalerna för direktkommunikation hamnade tv-reklam på första plats, följt av valstugor och dörrknackning. Hur väljarna värderade tv-reklamen har däremot forskarna från Mittuniversitetet inte framme några resultat på ännu.

Så här många av väljarna har använt sociala media:
Läst på en blogg med politiskt innehåll    8 procent
Kommenterat/diskuterat politisk fråga på nätet 6 procent
Besökt ett partis hemsida            5 procent
Följt parti eller politiker på Facebook        4 procent
Följt parti eller politiker på Youtube        2 procent
Följt parti eller politiker på Twitter        1 procent

Mittuniversitetet har genomfört undersökningen där 4 000 personer tillfrågats i en panelundersökning.

Janne Sundling


Ämnen i artikeln:

Val 2010

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.