PR
Tyskland backade från att bära mångfaldsbindel – då stoppar storsponsorn sina VM-kampanjer
Publicerad: 22 november 2022, 12:59
Livsmedelsjätten Rewe väljer att avbryta de planerade kampanjerna som görs inom ramen för sponsoravtalet med det tyska fotbollsförbundet.
Livsmedelskedjan Rewe avbryter alla kampanjer i samarbete med det tyska fotbollsförbundet. Beslutet kommer som en följd av beskedet att landslagets spelare inte kommer att bära det flerfärgade”OneLove”-armbandet för att stödja mångfald vid Qatar-VM. I helgen gick FIFA, världsfotbollens styrande organ, ut med budskapet att utfärda gula kort till alla spelare som bär det flerfärgade armbindeln vid VM. En nyhet som tyska Der Spiegel var först att rapportera om.
– Vi står upp för mångfald - och fotboll är också mångfald. Vi måste leva upp till den här positionen och vi försvarar den”, säger Lionel Souques vd för Rewe Group till Reuters.
Flera fotbollsförbund hade sagt att deras lagkaptener skulle bära armbindeln i Qatar, där homosexualitet är olagligt. Men förbunden för Tyskland, England, Wales, Belgien, Nederländerna, Schweiz och Danmark sa på måndagen att de skulle släppa dessa planer efter FIFA:s varning.
Redan i oktober informerade Rewe det tyska fotbollsförbundet att man inte avsåg att förlänga sponsorskapet och efter FIFA:s senaste beslut tydligt vill varumärket tydligare ta avstånd från FIFA och avstår därmed de reklamrättigheter som har betalats inom ramen för sponsringsavtalet.
Det tyska fotbollsförbundet replikerade under tisdagen med att det står bakom armbindeln, att de har ställs inför ”utpressning” av Fifa, och att det därför har lagt ner planerna på att spelare ska bära det eftersom det är spelarna som får ta konsekvenserna.