Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Undersökning: 1 av 3 journalister missnöjda med presskontakter

Publicerad: 12 oktober 2015, 13:04

Många är missnöjda med företagens kommunikation.

Foto: Colourbox.

Var tredje journalist är missnöjd med presskontakter på svenska företag. Det visar PR-barometern som årligen görs av marknadsundersökningsföretaget Aalund.


I pr-barometern intervjuas 200 näringslivsjournalister om 36 företag inom svenskt näringsliv. Årets undersökning visar bland annat var tredje journalist är missnöjd eller mycket missnöjd med hur starka relationer de har till presskontakter bland svenska företag.

Bäst relation tycker journalisterna att de har med Skanska, som fick högst utvärderat totalgenomsnitt.

Andra resultat från undersökningen:
Mest proaktiv gentemot media: SSAB
Starkast relationer till media: Sandvik
Bäst reaktionstid vid händelser: Skanska
Mest öppna företaget gentemot media: E.ON
Bäst samarbete med media: Folksam
Företag med högst anseende: Folksam
Mest välskött företag: Handelsbanken
Mest attraktiv arbetsplats: Skanska
Ledningens trovärdighet och kommunikation med media: Folksam
Ledningens tillgänglighet och bidrag till profilering: Skanska
Högst kvalitet av information: Stora Enso

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.