Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Undersökning: Så klarar du kriser

Publicerad: 7 Mars 2013, 01:04

Genrebild

Foto: Colourbox

Bemötande värderas högst för att bygga en organisations förtroende. Det visar resultatet i Nordens största undersökning bland kommunikatörer och marknadsförare – Kommunikatören 2013 – som genomförts av rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg.


Undersökningen syftar till att kartlägga hur kommunikatörer och marknadsförare ser på sin nuvarande arbetssituation, vad som är viktigt när de söker nya arbeten, hur de ser på framtiden och hur nya medier och trender förändrar deras arbete.

Huvudtema får årets undersökning har varit förtroende. Detta som en följd av de många och stora kriser som drabbade såväl företag som myndigheter och organisationer under 2012.

– Vi ville ta reda på hur ett företag eller en organsiation kan bygga förtroende och hur kommunikatörerna själva jobbar med det. Det här är aktuellt i tider där omvärlden ställer allt högre krav på ärlighet och konsekvens. Ett företag eller en offentlig verksamhet med högt förtroende har dessutom större chans att ta sig igenom en kris på ett bra sätt, säger Christina Hammer, grundare till Hammer & Hanborg.

I undersökningen svarade 85 procent av respondenterna att de aktivt jobbar med att bygga förtroende för den organisation som de arbetar i.

På frågan om vilka faktorer som är viktigast för att bygga ett företags eller en organisations förtroende hamnar bemötande i topp med ett stöd av 60 procent. Bemötande följs av kommunikation och öppenhet/transparens som båda får stöd av 47 procent av de svarande. Produkt- och tjänstenära faktorer som service, leverans och själva produkten hamnar något längre ned på listan.

På frågan om vilka faktorer som är viktigast för att bygga förtroende för den egna organisationen gav de svararande till viss del en annorlunda bild. Bemötande bedöms som fortsatt viktigast med stöd av 54 procent av de svarande samtidigt som faktorerna service och leverans ges större betydelse. Bland svarande som arbetar inom privat sektor är det 40 procent som anser att service och leverans är de viktigaste faktorererna och dessa kommer därför före kommunikation som hamnar på 34 procent.

I offentlig verksamhet bedöms kommunikation ha större betydelse än leverans och service.

– Det här är mycket intressanta resultat och visar att förtroende är svårt. Det är något som en organisation förtjänar efter ett långt och målmedvetet arbete. En intressant iakttagelse är att högste chefens betydelse för att bygga förtroende hamnar långt ner på listan, säger Christina Hammer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.