Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Unionens pr-kampanj i USA – "en flopp"

Publicerad: 13 december 2018, 07:14

Unionen <3 New York.

Foto: Bilden är ett montage.

Unionens pop up-kontor i New York kallas fiasko, Hulu börjar med programmatic och vad har byrånätverken för plats i framtiden? Det kan du läsa om i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UnionenPR-Byråer

Under hösten 2017 drev fackförbundet Unionen ett pop up-kontor i Brooklyn i New York, i pr-syfte. Sex personer åkte ner för att bemanna kontoret och totalt skickades nio personer från Unionens personal till New York. Det skriver Aftonbladet.

– Internt skrattade man åt det här projektet och man förstod att det skulle bli ett fiasko. Det kom knappt några svenskar dit, säger en tjänsteman som jobbar på Unionen, till tidningen.

En annan anonym person vittnar om att det var för mycket folk på plats och att tre anställda på Unionen då passade på att ta semester i USA.

Aftonbladet tar upp flera exempel på hur mycket Unionens pr-kampanj gav. Ett av målen var att få spridning i sociala medier under en viss hashtagg. Men det finns bara ett fåtal inlägg, mestadels postade av Unionen själv. Det första inlägget på Facebook har 100 lajks, 18 delningar och sju kommentarer. En video som ligger uppe på förbundets Youtubekanal har 144 visningar.

Unionen själv vill inte dela med sig av vad kampanjen kostade, men skriver i en kommentar till Aftonbladet:

”Det här var en kostnadseffektiv kampanj där Unionen själva gjorde merparten av arbetet. Av konkurrensskäl lämnar vi aldrig kostnader kring vår marknadsföring”.

Aftonbladet: Varför är det viktigt att hemlighålla vad jippot i New York kostade?
– Vi har inga intentioner att vara hemliga, att dölja någonting, det är dessutom så att det ligger mängder med filmer om pop up-kontoret i New York på nätet. Hela idén var ju att göra en pr- och opinionskampanj. Så det är inte så att vi döljer att vi har haft ett kontor och varför vi har varit där, säger Unionens samhällspolitiske chef Henrik Ehrenberg.

Metrojobb och Heja Livet i samarbete
Facebook-gruppen Heja Livet, som riktar sig mot kvinnor, inleder ett samarbete med Metrojobb i syfte att "peppa, utbilda och lyfta" kvinnor i karriären. Tanken är att det ska leda till events, föreläsningar och redaktionella artiklar om jobb och personlig utveckling.

”Varför ska byrånätverken bli kreativa igen?”
I veckan offentliggjorde WPP:s vd Mark Read sin vision för nätverkets framtid. För att göra verksamheten redo för framtiden väljer man bland annat att sparka tusentals, stänga kontor och anställa nya kreatörer. Samtidigt valde Mark Read att prata om hur nätverket kan bli med kundfokuserade. Samma ord valde också Publicis vd Arthur Sadoun för ett tag sedan. Det har fått The Drum-redaktören Stephen Lepitak att undra: Har det inte alltid varit så att reklambyråer är kundfokuserade? Han undrar också vad som är nätverkens framtid och konstaterar att vi befinner oss i slutet på 2018, men starten på en helt ny era i reklambranschen.

Karlavagnen får mer tid i etern
Det populära kvällsprogrammet Karlavagnen, som sänts i Sveriges Radio sedan 1993, får nu utökade sändningstider. Det ska även sändas på söndagar framöver, enligt Expressen. Programledare för Karlavagnen blir konstnären Stina Wollter samt artisten och radioveteranen Kim Kärnfalk.

Hulu utökar annonserbjudandet med programmatic
Den i USA populära streamingtjänsten Hulu väljer nu att ytterligare automatisera sin plattform i samband med att de nu inför en ny ”private programmatic marketplace”. Allt innehåll på Hulu kommer att vara tillgänglig på marknadsplatsen och försäljningen startar den 1 januari. Det kommer att vara en ”invite only”-marknadsplats där bud är tillåtna. Det skriver Adage. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnionenPR-Byråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.