Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Uppförsbacke för barfota politiker

Publicerad: 16 juni 2010, 07:54

S-kandidaten Evin Cetin fick stor uppmärksamhet förra året för sin pizzeriakampanj inför Europavalet. Den gången blev hon inte inkryssad. Men nu gör hon ett nytt försök på temat "Barfota på väg mot riksdagen".


Evin Cetinkampanjen gjorde pizzeriorna till valstugor, och bröllop till valmöten. Nu testar de nya grepp på nytt. I dagarna inleds personvalskampanjen till riksdagen.
– Evin står som 14:e namn på S-listan i Stockholms län. Men för att bli inkryssad måste hon få 14-15 000 personröster. Det krävs en sjukt hög nivå för att personvalet ska slå igenom, säger kampanjledaren Thomas Johansson, i vanliga fall S-politiker i Södertälje, som också höll i Europavalskampanjen.

Utgångsläget är tufft - ingen har egentligen lyckats. Alla som fått mer än miniminivån 8 procents personröster i Stockholms län har varit partiledare, och redan haft en säker plats.
– Och bland sossarna har bara två någonsin blivit inkryssade: Kent Härstedt, som uppmärksammades efter Estoniakatastrofen, och EU-motståndaren Sören Wibe.

Att dra igång en personvalskampanj är heller inte oomtvistat i Socialdemokraterna.
– Det heter "Det är laget inte jaget". Men vi tror att starka individer drar röster till partiet. Att det behövs både och. Det behövs människor som kan personifiera och åskådliggöra, säger Thomas Johansson.

Kampanjen drivs på lågkostnadsnivå, partifolk och Evins vänner har bidragit med pro bono-jobb, för att fixa websajt, vallåt, videos och annat kampanjmaterial. På kampanjsiten uppmanar man också till enskilda bidrag och fackförbundet Seko ska stötta kampanjen.

Men vadå barfota? Jo, tidigare i år skrev Evin Cetin en debattartikel om hur hon som tioåring tränade löpning men inte hade råd med löparskor.
– Det här ska bli en barfota- och gräsrotskampanj. Fötter blir ett återkommande tema. Men vi ska också använda oss av pizzeriorna som kanal för att nå ut till väljarna, liksom bröllop.

Trots att det är under 100 dagar till valet har knappast några personalvalskampanjer synts till ännu. Thomas Johansson tror att de vinner på att vara först:
– Vi såg utmaningen i Europavalet, att ju närmare valdagen du kommer desto mer fokuserar man på partiledarna och det politiska spelet och personkandidaterna blir ganska osynliga. Den här gången har vi fördelen att vi koncentrerar oss till Stockholms län.

I första Evin-videon med kampanjlåten som Medina och Vanessa Liftig gjort handlar det om barfotabarnen som aldrig får chansen.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.