Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Uppstickarna som tog hem Sony

Publicerad: 19 maj 2009, 12:54

Sonys nordiska pr-pitch är över. Som svensk segrare står femmannabyrån Hero Kommunikation. – En riktig fjäder i hatten, säger vd Carolina Anestam.


Ämnen i artikeln:

Sony

Ylva Tegnér, Erik Juhlin, Anna Cedergren, Tomas Fyhr och Carolina Anestam på Hero Kommunikation.

Hero har haft en framgångsrik vår. Sedan mars har byrån fått in fem nya kunder: it-konsulten Kisel, Spanska Handelskammaren, djurskyddsorganisationen Djurskyddet i Sverige, undersökningsföretaget Alstra. Och så då Sony.

Hemelektronik-jätten har under våren genomfört en jättepitch och valt byråer i hela Norden och Baltikum. Pitchen har letts av Sonys norska pr-byrå Släger Kommunikation.15 svenska byråer har utvärderats och fyra gick till final. Första veckan i maj fick Hero veta att de vunnit uppdraget.
– Det är ett stort konto för oss. Och en fjäder i hatten förstås att ro hem ett så stort varumärke, säger vd Carolina Anestam.

Sony blir en av Heros fem största kunder, men inte byråns enskilt största kund. Hur mycket uppdraget omsätter vill hon inte säga av respekt mot Sony. Men uppdraget gäller både konsumentsidan med tv, audio-video-utrustning, kameror, pc och dataminnen samt B2B-delen.
– Det är många som inte vet det, men Sony är den ledande leverantören av AudioVideo/IT-lösningar inom exempelvis media och broadcast, videoövervakning och videokonferens, medicinteknik och  storbildsskärmar till arenor, säger Carolina Anestam.

Hon beskriver uppdraget som ett klassiskt pr-uppdrag där mediekontakterna står i fokus. Orsaken till upphandlingen är att Sony ville samordna sin pr-hantering i Norden och Baltikum. Trots det valde de inte ett nätverk utan en konstellation av fristående byråer.

– Det viktiga för dem var att hitta byråer med det engagemang Sony krävde. Därför valde de med flit att utvärdera enskilda byråer. De ville inte binda sig vid ett nätverk utan hitta rätt byrå på varje marknad, säger Carolina Anestam.

Istället blir det de anlitade byråerna som nu får skapa ett eget Sony-nätverk för kunden.
– Det är en viktig del i uppdraget att jobba som ett nätverk, säger Anestam.

Förutom de nya kunderna har de uppdrag byrån har för sina befintliga kunder vuxit under våren. Byråintäkten ökade med 20 procent under årets första kvartal. Under 2008 omsatte Hero Kommunikatioan 6,8 miljoner och hade en byråintäkt på 5,7 miljoner.

Tillväxten gör att de nu funderar på att anställa ytterligare en konsult efter sommaren.
– Jag tror det. Vi planerar att växa. Men det gäller att hitta rätt person. När man är en så liten byrå som vi är blir varje person en viktig pusselbit. Och kvaliteten får inte äventyras av avlastningsbehov, säger Anestam.

Fakta

Hero kommunikation startades 2006 av enmanstföretagarna Carolina Anestam och Anna Cedergren som lärt känna varandra som konsulter på Rikta under 90-talet. Idag har Hero fem konsulter och ett tjugotal kunder. 2008 omsatte företaget 6,8 Mkr. Byråintäkten var 5,7 Mkr.

Sonys byråer
Sverige: Hero. Arbetsgrupp: Carolina Anestam, Ylva Tegnér, Erik Juhlin
Norge: Släger Kommunikation
Danmark: Pressoffice och Per Raahauge
Finland: Taitomylly
Lettland: PR Stils
Estland: Drum&Louder
Litauen: Koko

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Sony

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.