Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

UR och McCann uppmärksammar mobbning med vr-teknik

Publicerad: 7 April 2016, 12:27

Ibland kan det vara svårt att sätta sig in i andra människors situation, men det problemet har UR och McCann löst i sin nya kampanj. De har tagit fram en virtuell verklighet där man får uppleva hur det är att vara mobbad.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmUR

I UR:s nya kampanjfilm får vuxna personer ta del av en virtuell verklighet där de blir mobbade. Genom vr-glasögon får de uppleva hur en vardag med mobbning känns, och för att upplevelsen ska vara så stark och verklighetstrogen som möjligt är allting baserat på verkliga händelser.

De två kampanjfilmerna har skapats av UR och McCann. Sedan publiceringen i går har kampanjen redan fått stor spridning, berättar Carl-Johan Schultz på McCann i ett meddelande.

– Kampanjen bubblar just nu på Facebook och har på ett dygn fått mer än 500 000 visningar och delningsfrekvensen är väldigt hög.

Syftet med kampanjen är att lyfta mobbningsfrågan. Man vill särskilt rikta sig mot vuxna som bär det största ansvaret för hur unga mår och behandlas i skolan. I klippen nedan kan du se hur personerna reagerade på den virtuella mobbningsverkligheten, och även själv uppleva det i det andra klippet.

Louise Lindberg


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmUR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.