Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Utmanare på värvningsjakt

Publicerad: 2 april 2008, 14:07

Pr-byrån Narva växer i rask takt. Omsättningen ökade med 62 procent 2007 och nu pågår en rekryteringsoffensiv. – Under 2008 ska vi bli upp mot 30 personer och ha över 30 miljoner i omsättning, säger byråledaren Daniel Bergsten.


Narvas byråledare Daniel Bergsten och Johan Molander.

Narva, som funnits sedan 2000, inriktar sig på börsnoterade företag och har lyckats hävda sig i konkurrensen bland jättar på området som Hallvarsson & Hallvarson, JKL och Kreab. År 2006 rankades Narva som ett av Sveriges tusen snabbast växande företag av Dagens Industri.

I höstas flyttade byrån från Hornsgatan på Södermalm till en av Hötorgsskraporna i Stockholms city.

Och medvinden fortsätter. Det nya bokslutet för 2007 får grundarna och byråledarna Johan Molander och Daniel Bergsten att dra på smilbanden. Omsättningen ökade till 24 miljoner kronor från 14,8 miljoner året innan. Vinsten blev 1,5 miljoner kronor (1,2 miljoner).

– Det har gått alldeles strålande, säger Daniel Bergsten.

Enligt Bergsten handlar det inte om några trolleritrick – Narva har hittat en bra nisch och lyckats bra med att    vinna de något nervösa börsbolagens förtroende genom noggrannhet.

– Och det är lite annorlunda att jobba med oss om man jämför med de stora byråerna.Vi är lite yngre och vi har också en egen ateljé med designers för webb och print. Vi har en lite annan profil med de sakerna. Dessutom är det många som håller på David i kampen mot Goliat och därför tycker att det är roligare att jobba med uppstickare, säger Daniel Bergsten.

Narva har utökat sitt erbjudande från tidigare enbart investerarrelationer till även medierelationer och webb.

Och nu är målet att så snabbt som möjligt rekrytera en handfull nya personer, rådgivare och projektledare. Det är krig om duktigt folk i branschen men Daniel Bergsten mål är att ha 25 personer på byrån i augusti. I dag jobbar 20 personer på Narva.

– Vid nästa årsskifte ska vi ha närmare 30 personer, om det går som vi vill.

Narva ingår inte i något nätverk utan står oberoende.

– Vi vill bli en av de ledande byråerna i Sverige med några års perspektiv, säger Daniel Bergsten som samtidigt poängterar att det är viktigt att vara ödmjuk och stå med båda fötterna på jorden.

– När vi drog igång Narva gick pr-byråer i konkurs till höger och vänster.

Han är inte rädd för en kommande lågkonjunktur men tycker att det finns skäl att vara på sin vakt.

– Jag sover gott om nätterna, men vi gör inga förhastade investeringar. Även om konjunkturen vänder ner är signalen från våra kunder att det vill göra fler grejer med oss.

Bland Narvas större kunder finns Tele 2 och Handelsbanken.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.