Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Vågar ta ställning – slår rekord

Publicerad: 13 augusti 2015, 13:02

Foto: Pressbild/Luger

Opinionsbildning, egna kanaler och medial uppmärksamhet. I år slår Way Out West publikrekord med 30 000 besökare. För Resumé berättar Lugers marknadsansvarige Joakim Skoglund om strategin som ska få festivalens att bibehålla sin ledande position.


Ämnen i artikeln:

Way Out West

I dag drar den nionde upplagan av Way Out West i gång i Göteborg. Festivalen som prisades för sitt marknadsföringsarbete redan för fyra år sedan är nästan utsåld och väntas slå publikrekord med över 30 000 besökare. Det innebär biljettintäkter på omkring 60 miljoner kronor. Arrangemanget har överlevt festivaldöden som tagit död på Peace and Love, Hultsfred, Arvikafestivalen och nu senast Dans Dakar.

– Vi jobbar väldigt mycket med våra egna kanaler för att rusta oss inför framtiden. Det blir allt viktigare att kommunicera med målgruppen. Vi har fokuserat på att bygga dessa och få förtjänad media genom opinionsbildande arbete. Luger och Way Out West tar tydligt ställning i frågor och har en värdegrund som märks i det dagliga arbetet, säger Joakim Skoglund till Resumé.

Vad innefattar värdegrunden?
– Vi försöker hela tiden ha ett feministiskt synsätt då jämställdhet är en viktig fråga. Det handlar inte bara om könsbalansen i artistutbudet, vi försöker göra vad vi kan för att hela frågan ska gå åt rätt håll, men det handlar mer om ett feministiskt tänk överlag än de enskilda delarna.

På vilka andra sätt försöker ni att driva opinion?
– Exempelvis kring miljöfrågor. När vi gjorde festivalen köttfri för några år sedan fick vi enormt medialt genomslag. Att göra festivalen mjölkfri i år är också ett exempel på hur vi gör något som är bra för miljön och samtidigt kan verka opinionsbildande på ett pr-mässigt bra sätt

Och den mediala uppmärksamheten genererar också i en ökad attraktionskraft gentemot sponsorer som Sony, Norrlands Guld, Zoega:s, Doritos, Volvo, Metro, Vagobond, Tutti Frutti, Spotify, Hi-Fi-klubben. 2012 orsakade Way Out Wests beslut att förbjuda försäljningen av kött på festivalområdet som en del av sin hållbarhetsstrategi stor uppståndelse. I år när Oatly kliver in som ny huvudsponsor blir festivalen helt mjölkfri. Arla svarade med en reklamkampanj i Göteborg med budskapet "Förbjuden mjölk smakar bäst".

– Att kött- och mjölkindustrin är en kraftig miljöbov är ingen hemlighet. Därför också tog vi också beslutet att ta bort mjölken. Vi har fått mycket reaktioner och det är uppenbart att det här är en känslig fråga för folk. Det visar också att kött- och mjölkindustrin är två industrier med stora intressen.

Ser ni inte någon risk med att exkludera publik genom att ta ställning i frågan?
– Som vanligt får man inte alla med sig när man gör något som bryter mot den rådande samhällsnormen, men det är inte så svårt att avstå från kött och mjölk i tre dagar. Att göra ett undantag kan också vara en början på en ny vana. För alla måste vi göra något för att det inte ska gå helt åt helvete.

Enligt en studie från Göteborgs universitet skapar Way Out West ett samhällsekonomiskt värde för Göteborg, motsvarande 50 miljoner kronor. Men det har också stormat kring festivalen genom åren. Förra året fick arrangörerna ta avstånd efter Outkast spelning där hip hop-gruppen pumpade mjukporr på bildskärmarna. Innan har kritiken handlat om könsfördelningen i artistutbudet, i år är omkring 40 procent av akterna kvinnor. Andra år har kritiken handlat om situationen för de gratisarbetande volontärerna.

Hur särskiljer sig Way out West i festivalutbudet?
– Vi har en traditionell festival setup och erbjuder samtidigt en unik plats mitt i stan som dessutom flyttar ut på klubbar i Göteborg på natten. Festivalen är också till för folk som inte vill bo på tält på ett flygfält. På så sätt blir Way out West som destination lite som en weekendresa i en storstad.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Way Out West

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.