Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Vanlig hemtelefon är det hetaste hösten 2016”

Publicerad: 12 Oktober 2016, 13:24

Caroline Jungsand är opinionsbildare i Resumé.

Foto: Andreas Elgstrand

Suktandet efter integritet är enormt efter snart ett decennium med en flåsande jakt på likes, skriver Caroline Jungsand.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookSociala medierJuno PrCaroline JungsandSnapchat

Britney Spears liv ska äntligen bli film. Vid sidan av att Britney Spears, som Lena Dunham skulle uttryckt det, är "a voice of a generation" så kan vi kommunikatörer dra många lärdomar av henne. En av de viktigaste är hur hon har bidragit till utvecklingen av realtidsmarknadsföringen av kändisars privatliv.

Britney Spears var en pionjär när hon postade privata bilder på sin son Jayden James så att de bilder som paparazzi hade blev värdelösa. Britney Spears var vår generations försökskanin för hur mycket medial skit en person kan ta. Det slutade som bekant med rakat huvud och offentligt sammanbrott innan sociala medier på allvar slog igenom och kändisar som hon kunde ta makten över sina egna flöden.

Charlie Sheen var en tidig posterboy för transparens när han vände ut och in på sig själv medialt efter sparken från "Two and a half men". Sedan eskalerade det under några obehagligt väldokumenterade år till Kardashians serier om reaktioner på egna serier i en inceptionaktig röra.

Givetvis kommer nu motreaktionen. Kidsen ser Facebook som ett traditionellt medium och Instagram och Twitter som arenor för företag och kändisar. Själva kommunicerar de i privata chatt-appar. Undersökningar visar att barn känner sig kränkta av vad deras föräldrar delar på nätet.

Hollywoods nya älskling Alicia Vikander är en i raden av unga it-personer som bojkottar sociala medier. Arkitekter till världens mäktigaste får briefen "bygg så att det inte syns på Google maps". Ett hips­terresort som jag ska göra tjänsten att inte nämna vid namn gör allt för att inte finnas på Trip Advisor.

Suktandet efter integritet är enormt efter snart ett decennium med en flåsande jakt på likes. Personer såväl som företag som står emot vinner respekt så nu är tiden mogen för företag att göra en Vikander och helt enkelt låta bli att delta i cirkusen. Vill man dra det extra långt så kanske det absolut hetaste hösten 2016 är en helt vanlig hemtelefon.

PS. Britney Spears spelar inte rollen som sig själv. Det är inte 2008 längre.

Caroline Jungsand
Grundare, Juno PR

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.