Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Var tredje svensk vill dumpa Facebook

Publicerad: 30 januari 2012, 15:55

33 procent av svenskarna har funderat på att radera sitt Facebook-konto någon gång under de senaste tre månaderna. Bland unga man är siffran närmare 50 procent. Allt enligt en internationell attitydundersökning om sociala medier.


Ämnen i artikeln:

FacebookCohn & Wolfe

Samma undersökning visar att varannan kvinna kan tänka sig att handla  produkter eller tjänster via ett socialt nätverk och att mer än var  tredje svensk, 37 procent, "likar" minst ett varumärke.

De främsta  orsakerna till att man väljer att gilla är varumärke är naturligtvis att man vill stödja varumärket, men det kommer även fram att man gör det för att få rabatter på produkter och tjänster samt delta i olika tävlingar.

Bakom undersökningen står Pr-byrån Cohn & Wolfe, som har inlett ett samarbete med Survey Sampling International, SSI.

Målet  är att skapa ett index över svenskarnas attityd till sociala medier och  två gånger per år går man ut med nya rön. Detta är det första  resultatet av samarbetet.

Undersökningen alltså att var tredje svensk har funderat på att radera sitt Facebook-konto någon gång de senaste tre månaderna.

Den  värsta dödssynden ett företag kan göra på Facebook eller Twitter är att  spamma med erbjudanden och tävlingar som inte anses relevanta:
– Med  tanke på att många svenska är negativt inställda till ovälkomna  erbjudanden är det extra viktigt för företag att noga tänka igenom sin  digitala strategi, säger Joel Pallvik, kommunikationskonsult på Cohn  & Wolfe i en kommentar.

Kvinnor är mer positivt inställda till  sociala medier. Hälften av  gruppen 25-34 år skulle gärna få möjlighet  att handla via Facebook, vilket är en dubbelt stor andel som för  motsvarande åldersgrupp och kön i USA.

Andra resultat visar att 65 procent av männen mellan 18-24 år föredrar att få dagliga nyheter från Facebook.

54 procent av kvinnorna i gruppen 45-54 år  likar ett varumärke för att få rabatter, medan motsvarande summa för män  inom samma ålderskategori endast ligger på 7 procent.

7 200 personer, 18 år och uppåt, från 9 länder har deltagit i undersökningen. Denna genomfördes i december förra året.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookCohn & Wolfe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.