Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Världens bästa kreativa pr-byrå till Sverige – byter spår helt

Publicerad: 15 September 2016, 11:27

Nu öppnar norska pr-byrån Trigger kontor i Sverige. Trots att man är branschledande och korats till världens bästa kreativa byrå väljer man nu att ställa om och helt skifta fokus.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenTriggerPR-Byråer

Under förra hösten korades Trigger i Oslo till världens bästa kreativa pr-byrå under Sabre Awards. Inför etableringen i Sverige ställer den norska pr-byrån helt om erbjudandet med nya kompetenser och metoder för att bli relevanta på längre sikt. I Sverige kommer man att fokusera på affärsutveckling.

– Kommunikation som bransch är på väg att marginaliseras och det vi sett av glidningar inom den är redan gårdagen. Nu måste verkliga problem lösas för kunder och användare. Att skapa innovativa tjänster och lösningar har också blivit lönsammare för kunden än traditionell kommunikation. Positioneringseffekten är dessutom betydligt bättre, säger Preben Carlsen koncernchef och grundare av Trigger Oslo i ett pressmeddelande.

Koncernchefen anser att konsulter som vill vara relevanta framöver kommer behöva helt nya kompetenser, processer och metoder.

– Det är krävande och jobbigt att förändra sin affär, men den som inte bejakar utvecklingen kommer försvinna. Det gäller för alla branscher. Historien är full av giganter som blivit utraderade under de tre föregående teknologiska revolutionerna. Nu står vi inför en fjärde.

Nytillträdd vd för Trigger Stockholm är Dora Streiffert, med en bakgrund inom hållbarhet och kommunikation.

– Engagemang och förväntningar växer hela tiden kring hållbar utveckling, med allt högre krav på företag och organisationer att bidra positivt till det samhälle vi lever i. Samtidigt har tekniska framsteg skapat nya spelregler där nya konkurrenter snabbt vänder upp och ned på gamla värdekedjor. Företag måste ha kunskap men också mod att utmana sina befintliga modeller för att lyckas, säger Dora Streiffert.

Satsningen i Sverige är encentral del i att ställa om hela Trigger-koncernen. Från att i dag vara en kommunikationsbyrå, till att framöver hjälpa företag och organisationer att utveckla sig själva och sin position för framtiden genom en kombination av kommunikation, produkt- och organisationsutveckling.

I rekryteringen till Stockholmskontoret har Dora Streiffert därför letat utanför pr-branschen för att hitta rätt kompetenser att starta upp med. Trigger kommer att arbeta mellan kontoren i Stockholm och Oslo för att optimera kompetensen och stärka erbjudandet för kunder som jobbar på flera nordiska marknader.

Triggers team i Stockholm

Dora Streiffert, vd och rådgivare
Arbetar med strategisk rådgivning med fokus på samhällsfrågor och hållbarhet kopplat till verksamheters positionering. Hon har lång och bred erfarenhet från byråbranschen. Närmast kommer hon från Jung och var innan dess på JKL/MSL GROUP. Hon har tidigare haft flera chefs- och ledningsbefattningar inom kommunikation och marknadsföring på både byrå- och kundsidan, både i Sverige och utomlands. Dora Streiffert har examen i Statsvetenskap från Stockholms Universitet.

Erik Wallin, rådgivare och digital intraprenör
Arbetar med och löser tekniska och digitala möjligheter för att mäta och justera en organisations effektivitet mot dess målsättningar. Han har en bred erfarenhet från detalj- och dagligvaruhandeln, bland annat som nordisk brand manager på Barilla, key account på Arla Foods och försäljningschef på Danone. De senaste två åren har han grundat och drivit transporttjänsten BagHitch, inom Stockholms vitala start-up miljö. Erik Wallin har en Master i Business från Uppsala Universitet.

Viktor Bodelius - rådgivare och strateg
Är rådgivare åt företag och organisationer i analys och strategi med fokus på innehåll. Han kommer närmast från rollen som Executive Editor för Business Insider Nordic och Veckans Affärers digitala kanaler, där han varit ansvarig för redaktionellt innehåll, strategi och affärsutveckling. Viktor Bodelius har en Master i Marketing & Media Management från Handelshögskolan i Stockholm.

Preben Carlsen - Koncernchef
Trigger Preben Carlsen är grundare och koncernchef i Trigger med ansvar för affärsutvecklingen mellan marknaderna. Han leder även Trigger Akselerator. Han har lång erfarenhet som rådgivare åt några av världens starkaste varumärken, offentlig verksamhet och organisationer. Nyligen blev han också korad till Årets Föredragshållare och den mest populära ledaren inom kommunikations- och mediebranschen. Preben har en bakgrund från Peto, PR-operatörerena och Ikea. Han är utbildad inom media och information på Högskolan i Volga samt i socialantropologi vid Oslos Universitet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.