Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Världens snällaste chattbot ska motverka näthatet

Publicerad: 13 November 2018, 08:33

I samband med World kindness day lanserar Telia och JMWGolin chattboten "Mormor challenge" som ett svar mot sommarens virala momo-challenge.


Ämnen i artikeln:

TeliaJMWGolin

Titt som tätt får olika sorters challenges viral spridning på sociala medier, vilket inte få varumärken försöker haka med varierade mått av framgång.

I år har en av de mest spridda, och omdebatterade, varit den så kallade "momo-challenge". I utmaningen uppmanar man varandra att utföra vissa uppdrag, uppdrag som inte sällan går ut på att vara elak mot varandra. Fenomenet har även fått stor spridning i nyhetsmedier där oroliga föräldrar och psykologer uttalat sig oroande. Vissa experter har dock avfärdat fenomenet som en vandringssägen.

Inom ramen för sitt samarbete med Friends släpper nu Telia "Mormor-challenge", en chatbot som ska sprida kärlek snarare än hot och hat.

– Internet ger oss fantastiska möjligheter, men som med mycket annat finns det såklart baksidor. Som ledande aktör är det därför viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning. Därför är vi stolt samarbetspartner till Friends, där vi genom åren har tagit ut en rad initiativ i det viktiga arbetet mot näthat. Med Mormor Challenge vill vi med glimten i ögat och med enkla medel visa att vi tillsammans och med gemensamma krafter kan se till att göra internet härligare, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär, i ett pressmeddelande.

Kampanjen är den första som tagits fram av JMWGolin, som i fredags meddelade att de ingått ett pr-samarbete med Telia på den svenska marknaden.

"Mormor-challenge" går tvärtemot "momo-challenge" ut på att sprida kärlek på nätet. Det kan bland annat handla om att höra av sig till någon man inte haft kontakt med på länge eller att sprida positiv stämning i Youtubes kommentarsfält.

– 60 000 barn i Sverige är utsatta för mobbning och vi på Friends vet att just kränkningar på internet är vanligt förekommande, både bland barn och vuxna. Vi är glada att Telia på olika sätt vill jobba för ett schysstare internet, och stödjer oss i vårt arbete mot mobbning. Det finns många positiva saker med internet, men det är viktigt att vuxna är goda förebilder och har en ständig dialog med barn och unga om samtalstonen på nätet, säger Per Leander, generalsekreterare stiftelsen Friends.

– Projektet Mormor Challenge är ett uppstartsprojekt vi gör för Telia utöver det löpande samarbetet. Idén om Mormor Challenge föddes under pitcharbetet där vi diskuterade internetfenomen och allt ohärligt som ryktet om Momo ställde till med. Mormor är den perfekta motpolen till Momo. En glädjespridare som passar in i Telias arbete för ett härligare internet. Vi kom gemensamt fram att International World Kindness Day vore en lämplig dag att lansera. Så det har varit intensiva veckor att få klart allt. Arbetsgruppen på JMWGolin har jobbat fram idén, copyn och funktionen för "Mormorboten" och sen har digitalbyrån Appsters hjälpt oss knacka ut koden och bygga den, säger Janna Schibbye, kundansvarig på JMWGolin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaJMWGolin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.