Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Vartannat företag saknar krisplan för sociala medier

Publicerad: 26 november 2014, 13:14

Foto: Colourbox.

Drygt tre av fyra företag uppger att den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellen, men vartannat bolag saknar en krisplan för sociala medier. Det visar en undersökning som StyrelseAkademien har genomfört tillsammans med rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg.


Ämnen i artikeln:

Hammer & Hanborg

– En kris som inte hanteras väl kan snabbt rasera ett varumärke, och med anledning av att mer än hälften av styrelseledamöterna i undersökningen anger att varumärkeskompetens finns i styrelsen så borde nog svaret ha indikerat annorlunda, säger Suzanne Sandler, vd på StyrelseAkademien i en kommentar.

Styrelseakademien är ett ideellt nätverk för ägare, styrelser och vd:ar – nätverket har över 6 000 medlemmar och utbildar 2 000 personer per år i styrelse- och ägarfrågor.

Undersökningen omfattar 629 styrelseledamöter som har fått svara på hur man ser på digitaliseringens påverkan när det gäller att styra företag.

Rapporten omfattar även varumärkesfrågor.

Så sent som i oktober svarade 56 procent att det finns en kompetens i styrelsen kring varumärkesfrågor och att det är uppenbart den digitala utvecklingen påverkar bolagets affärsmodell – siffrorna kommer från Styrelsebarometern, som är Styrelseakademiens verktyg för kvartalsvisa undersökningar.

Slutsatsen är att det aldrig har varit viktigare med digital kompetens i styrelserummen.

– Digital kompetens har ansetts vara en specialistkompetens och inte en lednings- och styrelsefråga. Men det behöver ändras. Förmåga att använda digitalisering till att generera affärsnytta är det som kommer vara avgörande för företag nu, säger Christina Hammer, founding partner Hammer & Hanborg - som också ligger bakom rapporten.

Suzanne Sandler menar att den snabba digitala utvecklingen gör att man måste ha "bra spaning" i styrelserummen och inte fastna i gamla tankemönster.


– Då finns det en risk för att verksamheter förlorar i konkurrenskraft. Därför är mångfaldskompetens i styrelserummen viktig, säger Suzanne Sandler i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Hammer & Hanborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.