Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Varumärkena som dominerade Stockholm Pride

Publicerad: 8 Augusti 2019, 11:37

Överbefälhavaren Micael Bydén deltog i Pride-paraden, liksom förra året när den här bilden togs.

Foto: Wikimedia Commons (Jopparn)

Alltfler varumärken har tagit plats i Pride-paraden de senaste åren. Försvarsmakten, IKEA och Nobina stack ut i mediebruset visar en kartläggning som Meltwater har tagit fram på uppdrag av Resumé.


Totalt publicerade svenska tidningar 760 artiklar om Stockholm Pride under perioden 25 juli till 7 augusti (själva evenemanget hölls mellan den 29 juli till 3 augusti). Under samma period publicerades omkring 2500 inlägg på sociala medier.

Nedanstående diagram från Meltwater visar utvecklingskurvan för Stockholm Pride i sociala och traditionella medier under tidsperioden. Piken nåddes under invigningsdagen den 29 juli.

De företag och organisationer som fick störst genomslag i traditionella medier genom att omnämnas i artiklar där Pride omnämndes var dels Nobina, bussbolaget som utsågs till Sveriges mest hbtq-vänliga arbetsplats av fackförbundet Unionen.

Andra varumärken som ofta omnämndes på nyhetsplats var UNHCR, föga överraskande RFSL, Unionen som delade ut priset och  IKEA som i samband med Pride släppte en regnbågsfärgad kasse där överskottet från kassen gick till UNHCR:s arbete för att skydda HBTQ-flyktingar.

RFSL och IKEA var även två av varumärkena som fick störst genomslag i sociala medier där också Polisen, Försvarsmakten och Svenska Kyrkan var frekvent omnämnda.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.