Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Varumärkena som går bananas över Star Wars

Publicerad: 17 December 2015, 10:34

HP och McDonald's gillar Star Wars.

McDonald’s, Fiat, Lego och Duracell har gjort det. Gått crazy över nya Star Wars-rullen The Force Awakens. Se kampanjerna här.


Ämnen i artikeln:

FiatMcDonald'sStar WarsLegoVarumärkesstrategi

Efter att ha legat i dvala i tio år var det igår dags för den storslagna Star Wars-premiären med skådespelare som Harisson Ford, Carrie Fischer och Daisy Ridley. Stormtroopers, R2-D2 och Han Solo är tillbaka!

Varumärken vill såklart dra nytta av detta enastående tillfälle och satsar allt på marknadsföring av Star Wars-produkter. Vi har valt ut ett par av dem.

McDonald’s är en av de som hurrar i sociala medier. Snabbmatsjätten lade ut denna bild på Facebook igår kväll med texten ”May the fries be with you… #starwars”

mcdonalds

Datortillverkaren Hewlett Packard går steget längre. Företaget har gett Star Wars-fansen en alldeles egen dator till priset för 700 dollar.

star

Covergirl är ett av de sminkmärken som satsat hårt på Star Wars-marknadsföring. Flashiga ögonskuggor, starka läppstiftsfärger och iögonfallande nagellack inspirerade av Star Wars är nu en del av deras kollektion.

cover

Bonus: Någon okänd glädjespridare har gjort detta fantastiska montage och signerat det med Loreal. Denna bild har florerat flitigt i sociala medier!

loreal

Duracells Star Wars-reklam har setts av 15,5 miljoner på Youtube. Här får två unga Jedis igång sina ljussablar med hjälp av Duracell-batterier. Filmen heter ”Battle for Christmas morning”.

Fiat har rullat ut en hel serie på sju Star Wars-reklamfilmer tillsammans med Disney och Lucasfilm, som producerar Star Wars. Reklamen visar bilarna i samma galax och här ses bland annat märkena Chrysler, Dodge och Fiat.

Lego kanske har gjort det allra bäst. De har alltså gjort hela Star Wars-trailern i en legovärld. Alla karaktärer är med - de har till och med specieldesignat en Chewie! Man blir sugen på att bygga lego helt enkelt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.