Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Varumärkeschefen bakom Zlatans bok

Publicerad: 9 November 2011, 12:58

Mika Lepistö vårdar Zlatans varumärke.

Foto: Resumé och Rickard Kilström.

Det var Zlatans varumärkeschef Mika Lepistö som kom med idén om en självbiografi. Zlatan var först inte särskilt intresserad, men nappade till slut på upplägget.


Ämnen i artikeln:

Mika LepistöDavid LagercrantzZlatan Ibrahimovic

Mika Lepistö på byrån The Perfect Brands är sedan våren 2010 varumärkeschef – ”brand manager” – åt Zlatan Ibrahimovic. Även Zlatans sambo Helena Seger får varumärkeshjälp av byrån.

Det är Mika Lepistö som ser till att varumärket Zlatan vårdas och optimeras för entreprenörslivet efter fotbollskarriären.

–  Min uppgift är att se över det som inte handlar om fotbollen, alla sponsorkontrakt och förfrågningar som kommer in. Det känns otroligt inspirerande att få jobba med Sveriges största varumärke, har Mika Lepistö tidigare sagt till Resume.se.

Självbiografin ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” är en enorm pr- och pengasuccé. Och mannen bakom boken är just Mika Lepistö.

Det säger Zlatan Ibrahimovic till Expressen.

–  /…/ Det var han (Mika Lepistö) som kom med idén om boken, och jag gick runt och tänkte på den, men det var inte direkt något jag ville göra, säger Zlatan Ibrahimovic till Expressen.

När Resume.se når Mika Lepistö bekräftar han det hela. Men han håller en låg profil.

–  Det var en idé,  men det är framförallt Zlatan, David Lagercrantz (medförfattaren) och förlaget som ska ha äran för det hårda jobb som de lagt ner, säger Mika Lepistö till Resume.se.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.