Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Varumärket i blåsväder efter tröjfiasko: "Hoppas inte Puma gör kondomer"

Publicerad: 20 juni 2016, 11:09

Till höger, Pumas marknadschef Rutger Hagstad.

Foto: SVT

Hånen haglar efter att sju tröjor slets sönder i matchen mellan Schweiz och Frankrike. Puma understryker att det rör sig om en enskild händelse – nu ska de ta reda på varför det hände.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EMPuma

Det blev inga mål i matchen mellan Schweiz och Frankrike. Men den var nog så händelserik ändå. Adidasfotbollen trasades sönder och nästan halva schweiziska laget fick sina matchtröjor sönderslitna. Förvisso är det emot reglerna att dra i motståndarnas kläder, men de flesta är nog överens om att de gick sönder lite väl enkelt.

Här är några exempel från Twitter som tämligen väl sammanfattar tongångarna på sociala medier.

— Gary Lineker (@GaryLineker) June 19, 2016Swiss team's Puma shirts tearing like paper. Adidas ball bursting. You can never rely on German efficiency!
— Chelsea HQ (@Chelsea_HQ) June 19, 2016I'm glad we aren't considering Puma as our new shirt sponsor...
— Cristian Nyari (@CrisNyari) June 19, 2016#FRASUI is not a good advertisement for PUMA's #SUI jerseys. pic.twitter.com/weHUN6tZ00
— Pob Faulkner (@Pob14Pob) June 19, 2016@PUMA your Switzerland football shirts are only suitable for 1 sports star!!! #Hulk #Hogan pic.twitter.com/V3MgdPL3Be
— Seoul Train (@BlasianSays) June 19, 2016An adidas ball bursts and Puma shirts keep ripping. Nike is over there like pic.twitter.com/oLmOZOTs7x
— Arshavin Drameh (@arshavin_drameh) June 19, 2016When Switzerland ordered their Shirts #SWIFRA #puma pic.twitter.com/oYvQFQpKzh
— Walter W. Wacht (@wwwacht) June 19, 2016Meanwhile in PUMA's social media team. #SUIFRA pic.twitter.com/Vw9QWm0lcl
— Danny (@R9Rai) June 19, 2016Swiss shirts ripping up like Tesco carry bags. Puma need to fix up

Men ett citat har fått överlägsen spridning. Den schweiziska mittfältaren Xherdan Shaqiri sa direkt efter matchen enligt The Guardian till Blick att "Jag hoppas inte Puma tillverkar kondomer".

Uppgifterna skiljer som om hur många tröjor som faktiskt slets sönder. De flesta medier talar om fyra tröjor, somliga om fem. Men den nordiske marknadschefen Rutger Hagstad menar att det rör sig om hela sju stycken.
– Det här har inte hänt tidigare. Vi har dessutom fem andra lag i EM som spelar med Pumas kit, så det här är en unik händelse, säger han.

Hur påverkar det här Puma som varumärke?
– Det är naturligtvis inte positivt. Myten om att all pr är bra pr – jag tror inte att det stämmer. Det viktiga nu är att ta reda på vad som har hänt. Vi ska analysera hela produktionsprocessen och undersöka anledningen till att de gick sönder.

Den schweiziska mittfältaren Xherdan Shaqiri säger att han hoppas att Puma inte tillverkar kondomer. Kommentar på det?
Det får stå för honom, och det är ju komiskt menat. Men lyssnar man på andra spelare så är de generellt sett positivt inställda till Puma och inser att det är en unik händelse, säger Rutger Hagstad.

Såväl Schweiz som Frankrike gick vidare till åttondelsfinalen.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-EMPuma

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.