Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Vasakronan prisas för varumärkets framgång

Publicerad: 27 mars 2008, 13:24

I eftermiddag tar Vasakronan emot Stora Informationspriset för sitt mångåriga och öppna arbete med dess varumärke. – Det här känns fantastiskt hedrande. Bra kommunikation är en förutsättning för bra relationer, säger företagets vd Håkan Bryngelson.


Håkan Bryngelson

Stora Informationspriset delas årligen ut till ett företag, en organisation, offentlig förvaltning, projekt eller person, som framgångsrikt har använt information och kommunikation i ett strategiskt helhetsperspektiv. I år vann Vasakronan priset för att i många år arbetat med varumärket som en kritisk framgångsfaktor och för att de har gjort det konsekvent med fokus på långsiktighet och transparens.

Håkan Bryngelson är mycket nöjd när Resume.se når honom.
– Det är fantastiskt av det skälet att det här alltid har varit en oerhört viktig kärnfråga i vår verksamhet.

När började arbetet ni det varumärkesarbetet som ni idag prisas för?
– Man kan säga att det har skett i två tydliga steg. Första var 1993 då Vasakronan bildades. Redan då grundlades det att vi skulle vara ett transparent företag. Steg två var 1998-99 då själva varumärkesbyggandet startade. Vi såg att vi var ett företag i mängden och att vi behövde jobba för att skapa en positiv bild av Vasakronan och att tydligt visa att vi inte bara vara en aktör för den offentliga sektorn. Vi behövde helt enkelt bryta den traditionella synen av Vasakronan, säger Håkan Bryngelson.

Skivbolagschefen Rocky.

De första tre fyra åren satsade Vasakronan allt på utomhusannonsering. Målet vara att sätta varumärket hos en bredare publik.
– När vi kände att vi fått det genomslag vi ville ha valde vi att gå över till reklamfilm. Det blev en succé. Filmerna där skivbolagschefen Rocky ber en medarbetare dra in magen blev en riktig snackis och vi nådde ett observationsvärde på 84 procent, säger Håkan Bryngelson.

Bild från "Kontoret".

Filmen gjordes av Felix Herngren. Ett år senare tog Måns Herngren över och gjorde en serie reklamfilmer på totalt sju avsnitt om livet på att misslyckat kontor. Konceptet var upplagt som en dokusåpa och gick ut på att visa hur det kan vara på ett kontor och sedan säga att så är det inte på Vasakronan.
– Det var också då vi började använda webben. Till exempel kunde man läsa mer om karaktärerna. Vi fick totalt cirka 90 000 besökare. Håkan Bryngelson tillägger.
– Webb och hemsidan blir allt viktigare och det är också där som vi måste satsa i framtiden. Vi måste öka interaktiviteten och helt enkelt bli bättre på alla plan.

Efter kontorsserien valde Vasakronan att göra uppehåll ett år med film. Företaget kände att de hade uppnått en bra nivå och satsade istället på att synas utomhus. Efter ett år gick de dock tillbaka till film igen. Denna gång var det en uppgörelse mellan Borg och McEnroe och filmen gav återigen Vasakronan uppmärksamhet. Regissör var Anders Skog.
– Kontorsserien gick bra men med den här var vi återigen uppe i samma observationsvärde som i vår första reklamfilm.

Persbrandt dansar i "9-5".

Förra året kom nästa steg. Denna gång valde fastighetsföretaget att vända på myntet och istället för att visa hur dåligt det kan vara på andra ställen berätta hur bra det är på deras kontor. Filmer med en dansande Persbrandt och filharmonikerna släpptes. Både regisserades av Måns Herngren. Observationsvärdet hamnade nu på 65 procent.

– Varumärkesarbete är mycket kosmetik. Det är mycket runt omkring som också spelar in. Men vi har lyckats. Successivt har vi fått en bra uppgång på varumärket och vi står idag för något positivt. Vid image mätningar ligger vi idag i toppen av vår bransch, säger Håkan Bryngelson.
Vasakronan har samarbetat med reklambyrån SWE, Schumacher, Wessman & Enander, sedan 1997. Företaget lägger varje år cirka 15 miljoner kronor på reklamkampanjer. Hela informationsbudgeten ligger på 25 miljoner.


Se alla filmer som nämns i artikeln på Vasakronans hemsida.

Motiveringen till priset lyder:

”Vasakronan har under många år arbetat med varumärket som en kritisk framgångsfaktor. Idag är företagets varumärke fastighetsmarknadens mest kända. Vasakronan har som ett statligt bolag på ett mycket målinriktat sätt använt information som styr- och ledningsinstrument. Konsekvens, långsiktighet och transparens har präglat arbetet med tydliga budskap och samtliga intressenter för ögonen. Kommunikationen är invävd i hela verksamheten, både internt och externt, och kontinuerliga mätningar mot målen är en naturlig del av arbetet. Vasakronan är genom sitt professionella ledningsarbete väl förberett för att ta nästa steg i utvecklingen i samband med en planerad ägarförändring.”

Tidigare pristagare:

Förra året vann Ericsson Stora Informationspriset.
Innan dess har även dessa företag prisats: Ikea, Fritidsresor, Malmö Stad, Armén, Nobelstiftelsen, Den svenska historien, SJ, Tidningen i skolan, Stadsmissionen, Sundsvalls kommun, Kemikontoret/Kemifrämjandet, En Rökfri Generation, Jämtlands läns landsting, NCC, Anna Lindh och Fredrik Lindström.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.