Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Vattenfall självkritiska till kommunikationsarbetet

Publicerad: 27 februari 2013, 11:11

Ivo Banek.

Foto: Pressbild.

SvD avslöjade i dag hård kritik mot Vattenfalls kommunikationsarbete. Kommunikationsdirektören Ivo Banek håller med i mycket av det som beskrivs i den interna rapporten. – Vi måste ändra oss, säger han till tidningen.


Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Innehållet i analysföretagets Askus rapport, beställd av Vattenfall, redovisas i dag i SvD. Kommunikationsdirektören Ivo Banek som tillträdde i höstas håller med i mycket av kritiken som riktas mot bolagets sätt att arbeta.  

– Vi måste ändra oss, bli enklare i organisationen för att kunna kommunicera snabbare. Vi vill kommunicera proaktivt – det är huvudgrejen för mig som kommunikationsansvarig. Jag vill att Vattenfall är först med att berätta om det som rör vår verksamhet och inte andra. Vi måste vara snabbare, transparentare och aktivare, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.  

Som Resumé tidigare rapporterat har Vattenfall genomgått en stor omorganisation på kommunikationsavdelningen. Nu arbetar cirka 250 personer där, jämfört med toppnoteringen kring 500 anställda. Ivo Banek säger att bolaget nu på allvar ser över sitt sätt att arbeta, inklusive deras omfattade sponsring som får nedslag i rapporten.
– En del av Askus-rapporten var att vi fokuserar för mycket på sponsringar. Det håller jag med om. Vi har faktiskt inte råd med det längre och vill egentligen styra till att bidra med relevanta fakta och inte köpa oss in i någon arena eller media, säger han till SvD.  

Ivo Banek säger också att Vattenfall i dagsläget inte har ett "stand-by-avtal" med JKL värt 10 miljoner kronor per år, som Svenskan har rapporterat. Han försvarar också föregångaren Elisabeth Ströms lön:
–Lönen är marknadsmässig för den nivå hon arbetade på och enligt regeringens riktlinjer för koncernledningen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Vattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.