Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Vattenfall väljer Agency

Publicerad: 28 Oktober 2009, 12:35

Vattenfall har dammsugit pr-marknaden i jakten på Sveriges vassaste byrå kring medierelationer. Nu står det klart att den lilla Stockholmsbyrån Agency har vunnit det prestigefulla uppdraget.


Ämnen i artikeln:

VattenfallAgencyElisabeth Ström

truefalse

Vattenfalls nya kommunikationsdirektör Elisabeth Ström säger sig först inte känna till avtalet med Agency.

Ett av Sveriges absolut största företag, Vattenfall, har genomfört en omfattande kartläggning av pr-branschen. 
– Vi besökte många, jag säger många, pr-byråer för att undersöka deras arbets­metoder, kreativitet och förmåga att uppnå ett gott resultat. Vi fastnade till slut för Agency på grund av deras kreativa höjd och hands-on-approach, säger Mark Vadasz, presschef på Vattenfall.

Vilka byråer som omfattades av pitchen vill han inte gå in på. Han vill heller inte gå in på hur det påverkar samarbetet med befintliga pr-byråer samt vilka dessa är.

Enligt Resumés källor är dock JKL en av de byråerna och har i dag omfattande uppdrag för eljätten.

– Vi planerar vårt pr-arbete ett år i taget, vilket innebär att vi just nu ser över vår plan för 2010. I dagsläget kan vi inte säga vilka beslut som vi kommer att fatta på pr-sidan framöver och ifall det leder till att vi ökar eller minskar antalet byråer, säger Mark Vadasz.

Vattenfall är ett av Sveriges största företag. Hur kommer det sig att ni valde en relativt liten pr-byrå för att hantera något så viktigt som just bearbetning av medier, vilket ändå ska bidra till att visa ert ansikte utåt så att säga?
– I detta sammanhang spelar storleken på byrån inte någon större roll, utan det var deras kompetens som vi föll för, säger Mark Vadasz.

Agency består i dag av elva medarbetare. Under nästa år räknar företaget med att ytterligare utöka antalet anställda.
– Jag är jätteglad över att vi har fått ett sådant prestigefullt uppdrag. Och jag har svårt att tänka mig en mer spännande och intressant utmaning, Men jag vill ändå poängtera att vi skulle ha behövt fler medarbetare oavsett om vi hade fått uppdraget hos Vattenfall eller ej. Samtidigt är uppdraget en fjäder i hatten för oss och vi hoppas naturligtvis att vårt åtagande hela tiden kommer att växa i takt med att vi levererar ett gott resultat, säger Niclas Lövkvist, vd på Agency.

Vilka utmaningar står Vattenfall inför när det gäller just pr-arbetet?
– Företaget har en rad utmaningar att tackla. Bland annat finns ett stort behov av att berätta vad som sker kring forskning och utveckling och  inom förnyelsebar energi. Här hoppas vi att Agencys expertkunskap och erfarenhet kring att skapa goda relationer med medierna ska ge ökad uppmärksamhet i sådana frågor, säger Niclas Lövkvist.

Vattenfalls nya kommunikationsdirektör Elisabeth Ström uppger först att hon inte känner till att Vattenfall ska arbeta med Agency, men att det möjligen kan vara så att Agency kan ha blivit inplockat­ för ett specifikt projekt.
– Vattenfall är Sveriges största företag och omsätter 220 miljarder kronor. Det är massor av konsultbyråer som arbetar tillsammans med Vatten­fall i dag. Samtidigt vore det konstigt om man tog ett beslut utan att informera mig om detta. Så med stor sannolikhet har dina källor fel, säger hon.

– Jag tillträder min nya tjänst den 1 januari nästa år. Jag har inte för vana att byta ut befintliga byråer då jag går in som kommunikationsansvarig i en ny organisation. Först kommer jag att se över våra interna processer och sedan se till så att vi blir en ännu bättre uppdragsgivare gentemot våra leverantörer, säger hon.

Det är inte första gången som Agency får möjlighet att jobba tillsammans med större koncerner. I dag arbetar Agency till exempel med General Electric.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.