Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Vi är jätteglada att Fredrik fortsätter"

Publicerad: 29 Oktober 2008, 14:12

Den ovissa hösten har varit plågsam för Fredrik Ljungbergs sponsorer. Nu kan de andas ut. – Vi är jätteglada att han fortsätter att spela, säger Pumas nordiske marknadschef Rickard Kull, som drömmer om en landslagscomeback för ”Freddie”.


Fredrik Ljungberg är klar för Seattle Sounders och sponsorerna gläds åt att han fortsätter spela. Foto: Scanpix.

Fredrik Ljungberg, med storsponsorer som Pepsi och Puma, tog en lång time out från fotbollen efter EM.

Spekulationerna om hans fotbollsframtid har varit många och ett tag tydde mycket på att Ljungberg skulle lägga av.

För skosponsorn Puma har det varit en tuff tid – företaget har velat ha ett besked och kontakterna med ”Freddies” agent Claes Elefalk har varit många.

– Vi har haft en bra kontakt med agenten och han har hållit oss uppdaterad, säger Rickard Kull som nu pustar ut.

I dag presenteras Fredrik Ljungberg officiellt som Seattle Sounders nyförvärv. Klubben som har stora ekonomiska muskler storsatsar och Ljungberg ses som ett perfekt affischnamn – både för att öka intresset för klubben, men också för hela ligan, MLS.

– Vi är jätteglada att Fredrik fortsätter, och vi vet att han gör det här för att han verkligen vill spela vidare, han behöver ju inte göra det för ekonomins skull.

– Jag tror stenhårt på det här. Alla som följt honom vet att han går in med hull och hår och offrar kliv och lem. Han gör inget halvdant på planen, säger Rickard Kull.

Fredrik Ljungberg är ansikte utåt även för Pumas fashion-segment och företaget hade kunnat fortsätta använda honom även om han slutat spela.

– Med sitt utseende och sin utstrålning är han    ju mer värd än en ”vanlig” fotbollsspelare.

Enligt Puma är USA en spännande marknad för fotbollen och ”Freddie” ska hjälpa företaget att ta marknadsandelar.

– Det finns mycket potential för herr- och damfotbollen i USA och vi hoppas kunna dra nytta av Fredriks ansikte. Ligan behöver färgstarka profiler som Beckham och Ljungberg.

– LA Galaxy fick ju en Beckham-effekt och deras igenkännedom har ökat dramatiskt. Förhoppningsvis kan Fredrik göra samma sak för Seattle, säger Rickard Kull.

Fredrik Ljungbergs dragningskraft i Sverige och Europa riskerar dock att minska.

– Det beror på hur Seattles satsning är, floppar de är det ju inte bra. Men de verkar ha stora resurser.

Rickard Kull erkänner att Ljungberg tappat lite i synlighet efter att han tackat nej till fortsatt landslagsspel.

– Men man ska aldrig säga aldrig.

Har du fått några indikationer på att han vill spela i landslaget igen?
– Nej, det är bara önsketänkande.

Kommunikationsbyrån S & B värderar Fredrik Ljungbergs varumärke till 80 miljoner kronor. Zlatan Ibrahimovic varumärke värderas till 150 miljoner kronor.

Ljungberg har visserligen dragit in mer sponsor- och reklampengar genom åren, men värderingen baserar sig på en ”framtidsresa”, där Zlatan har betydligt fler år framför sig på toppnivå.

Ljungberg kommer nu till en marknad där han synts på stora reklamtavlor som kalsongmodell för Calvin Klein.

– Att Ljungberg spelar vidare i Seattle innebär att förlänger sin livslängd som modeikon och varumärke, säger Niklas Olovzon, partner på S & B.

–   Det är mer en pr-resa än en sportslig resa. Det är ett sportsligt nerköp, men ett kommersiellt uppköp. Det finns en Beckham-koppling, amerikanerna vill gärna ha superbrands och Ljungberg får en viktig marknadsföringsroll både för klubben och för hela ligan, säger Niklas Olovzon som också säger att chanserna att göra fler reklamuppdrag på den amerikanska marknaden ökar för Ljungberg.

Seattle Sounders har kontrakt med Microsoft och klubben kommaer att ha Xbox 360 som tröjsponsor, skriver Sportbladet. Ljungbergs tvåårskontrakt  gör att mittfältaren kan bli 160 miljoner rikare – sponsoravtal och bonusar inräknade. Xbox 360 sponsrar hela ligan och Sportbladet skriver att Fredrik Ljungberg kan bli affischnamn för spelkonsolen.

Även en Hollywood-karriär uppges hägra för Ljungberg. Hoollywwod-mogulen Joe Roth är storägare i Seattle Sounders.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.