Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Vi är pr-branschens Ikea"

Publicerad: 18 Maj 2011, 06:17

Westander vann KBB i kategorin pr-byrå förra året. I år är de åter nominerade och Resume.se tar därför en koll med dem.


Ämnen i artikeln:

KBB 2011Westander

Westander på förra årets KBB-gala.

Hur känns det att vara nominerade igen?
– Vi är oerhört stolta och glada att våra uppdragsgivare ger oss så höga betyg att vi blir nominerade. Och skulle vi vinna titeln Kundens Bästa Byrå i år igen så underlättar det dessutom rekryteringen av kompetenta och engagerade konsulter, skriver vd Patrik Westander.

Ni vann senast - vad betydde det?
– Det bidrog exempelvis till succén i vårens rekryteringskampanj. Många vill jobba på en byrå som vinner kundundersökningar. Vårt mål var att få in 70 ansökningar under kampanjens knappt två veckor – resultatet blev 314 ansökningar.

Hur får man ett gott förhållande till kunderna?
– Vi åtar oss bara uppdrag som vi själva sympatiserar med. Det personliga engagemanget är en starkt bidragande orsak till att vi har så nöjda uppdragsgivare. Ingen annan pr-byrå har sex år i rad vunnit någon av branschens två stora kundundersökningar.

Vad karaktäriserar er?
– Vi brukar säga att Westander är pr-branschens Ikea, eftersom vi hjälper uppdragsgivarna att bygga sin egen pr-kompetens. Det är normalt mer kostnadseffektivt att uppdragsgivaren själv både gör rutinarbeten och kommunicerar externt.

Vilken är känslan för framtiden?
– I mars gjorde vi vårt bästa månadsresultat någonsin och i april höjde vi timpriset till 1 800 kronor för alla uppdragsgivare. Nu har vi ett guldläge för framtiden med mycket god beläggning. Vi planerar för tillväxt med målet att vara 35 anställda den 1 januari 2014.

Fakta

Westander startade 2000. 19 personer arbetar på byrån.

Vd är Patrik Westander.

Byråintäkt 2010: 26 miljoner.

Bland kunderna finns bland annat Naturvårdsverket, Statoil, Trafikverket, Svenska kyrkan, IOGT-NTO och HSB.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

KBB 2011Westander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.