Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Vi är redan i farten”

Publicerad: 10 Juni 2015, 14:03

Fredrik "Feffe" Andersson.

Foto: Martin Felländer.

Den tidigare Prime-partnern Fredrik "Feffe" Andersson är initiativtagaren bakom Miltton Labs tillsammans med Martin Borgs och André Assarsson. Dessutom är han nu storägare i finska Miltton Group. Här berättar om varför de väljer att starta ett "Uber för kommunikatörer".


Ämnen i artikeln:

Fredrik AnderssonMiltton Labs

Fredrik Andersson lämnade Prime våren 2013 efter 14 år på byrån. När han nu startar experimentverkstaden Miltton Labs gör han det utifrån en frustration över vad som finns på marknaden idag.  

– Till vår stora frustration finns det så mycket rådgivning som utgår från en gammal värld. Vi som heavy users har inte de verktygen som behövs för att jobba med tribes och våra egna relationer, oavsett om de är analoga eller digitala. Vi har bestämt oss för att göra något åt våra egna behov. Det handlar om skalbara digitala tjänster i kombination med en total omgörning av utgångspunkten i strategirådgivningen.

I samband med starten går han in som ägare i finska Miltton Group.  
– Jag är andra största ägare och kommer vara med att driva deras internationella resa. Vi har funnit varandra i samma ambition – att gå utanför våra respektive länder och branscher.

Hur mycket investerar de från start?
– Vi har vad vi behöver, och vi är redan i farten. Vi kommer att vara fler programmerare än konsulter och vi kör nu 24/7. Vi har redan kunder och fakturering är snart igång.

Hur ser du på marknaden – startar ni något unikt?
– Vi startar något unikt och kommer att konkretisera det ännu tydligare när första tjänsten dyker upp. Vi är också mitt i strukturomvandlingen och ser fördelen av att vara born digital. Det finns ingen historisk barlast och vi arbetar otroligt flexibelt och ödmjukt eftersom vi använder oss av experimenterandet som arbetsmetod. Vi tror inte att det finns gamla grundregler som styr hela marknaden, säger han.

Vad tar du med från åren på Prime?
– Enormt mycket. Betydelsen av att börja utifrån och in istället för tvärtom, och att ständigt ha en ständig global blick. Det skapar möjligheter – i synnerhet i den digitala världen som rullar över oss. Jag ser tillbaka med otrolig stolthet på det jag har ackumulerat under i 20 år i pr-branschen.

Vad är fördelen med att vara fristående jämfört med att göra det här inom en storbyrå?
– Total flexibilitet och att kunna bygga från grunden är alltigenom överskuggande. Allt i från perspektiv och strategi till verktyg och rutiner.   

Hur ska ni få kunder att våga satsa på er när ert erbjudande är så pass nytt?
– Dels i relationer där vi har det tvådelade erbjudandet som handlar om rådgivning med utgångspunkt i en totalt strukturomvandlad värld, samt behovet av tribe management  och att utveckla ett Uber för kommunikatörer. Vi själva ser att det här behövs, och när det inte finns på marknaden måste någon ta tag i det. Det är en poäng att vi gör något som ingen gör annars på det här sättet.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.