Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Vi driver en kampanj för höjda timpriser”

Publicerad: 27 mars 2012, 13:56

Patrik Westander, vd för Westander.

Foto: Pressbild.

Pr-byrån Westander lägger ut sin lönepolicy på webben. Den består av tio punkter och förhoppningen är att bidra till höjda realllöner i kommunikationsbranschen: – Vårt lönemål är att vara topp tre i lönekostnader per anställd bland de stora pr-byråerna, säger Patrik Westander, vd på Westander i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Han tycker att ett problem för hela kommunikationsbranschen är att  byråintäkten per anställd stannade upp 1996.

Han hänvisar till en  Resumé-nyhet med rubriken Inget har hänt på 15 år från den 27 oktober  förra året.

Patrik Westander menar att den stagnerade byråintäkten  per anställd gör att det inte finns något utrymme för byråerna att höja  de anställdas reallöner, utan att för den sakens skull underminera  byråernas lönsamhet.

Parallellt har de svenska reallönerna ökat med 45 procent under de senaste 15 åren.

Patrik Westander menar att byrån har opionsbildat för höjda timpriser inom kommunikationsbranschen under en längre tid.

Genom  att nu öppet redovisa hela lönepolicyn i tio punkter hoppas Westander  kunna påverka reallöneutvecklingen inom kommunikationsbranschen i en  positiv riktning:
– Vi måste sluta med gratisjobb i pitcher och  prisdumpning i offentliga upphandlingar. Genom ökad höglönekonkurrens om  kompetenta och engagerade konsulter kan vi i högre grad börja  konkurrera långsiktigt med kvalitet och nöjda uppdragsgivare, säger  Patrik Westander i en kommentar.

Westander hänvisar också till Affärsvärldens årliga konsultundersökning med rankinglistor för 66 svenska pr-byråer.

Den visar att byråinäkten per anställd minskade såväl 2009 som 2010.

Den genomsnittliga byråintäkten per anställd har gått från 1,322 miljoner kronor till 1,234 miljoner kronor på två år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Patrik WestanderWestander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.