Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

”Vi hade tappat fotfästet på it-sidan”

Publicerad: 3 maj 2012, 10:12

Petter Andréasson.

Foto: Resumé.

Petter Andréasson drog igång Andréasson PR för 24 år sedan. Byrån hade mycket it-kunder till en början, men har fått slagsida åt konsument och public affairs under senare år: – Det kändes som att vi hade tappat fotfästet på it-sidan och behövde stötta upp oss där. Så därför köper vi Visible PR, säger Petter Andréasson.


Ämnen i artikeln:

Andréasson PR

Petter Andréasson hade en lång karriär inom socialdemokratin innan  han i slutet av 1980-talet startade Andréasson PR.  Resten är som man  brukar säga historia.

Idag, torsdag, står det alltså klart att byrån köper Visible PR:
–  Det kan dyka upp kunder där det uppstår en så kallad Conflict of  interest, COI, och då kan man i stället ha ett ägarintresse. Jag har  haft en relation med Visible PR  i form av ett mindre ägarintresse så  jag känner byrån väl, säger Petter Andréasson.

Han vill inte gå in på hur mycket Andréasson ger för Visible PR, men tycker att det känns skönt att man nu stärker upp på it-sidan.

Inte minst för att byrån har ett arv inom det området:
– Ett av  Andréassons första uppdrag var att lansera Compaq Computers i Sverige  och faktum är att den största delen av var it-kunder av olika slag. Nu  är vi visserligen starka inom exempelvis konsument och public affairs,  men genom köpet av Visible PR får vi en hel division inom it-området på  en och samma gång, säger Petter Andréasson.

På frågan om det är så  att just it-bolagen har större behov av pr-tjänster i och med att man  många gånger erbjuder komplicerade produkter blir svaret:
– Vi har utvecklat en arbetsmodell som gör it-företag lika intressant som kexchoklad, säger Petter Andréasson.

Hur går det till? Det låter nästintill omöjligt?
–  Vi arbetar intensivt med att identifiera frågor som företagen verkar  inom och som kan få politiska och samhälleliga konsekvenser. Gör man  bara läxan ordentligt kan man hitta ett allmänintresse hos de mest smala  företag, säger Petter Andréasson.

Han nämner också att en del av  arbetsmetoden går ut på att identifiera frågor som kanske inte så många  andra är så måna om att debattera, men där kunden ändå kan göra sin röst  hörd:
– Det kan exempelvis handla om ett bråk inom EU vart en  myndighet ska förläggas. Smittsskyddsmyndigheten är ett sådant exempel,  men det finns en lång rad sådana exempel både före och efter det. Många  gånger finns det en politisk dimension på det mesta oavsett om man är  ett reklam- eller ett it-bolag, säger Petter Andréasson.

Men om ni nu redan har  så utvecklade metoder för att göra it-företag lika intressant som  kexchoklad behöver ni väl inte köpa en byrå för att stärka upp inom  it-området?
– Man kan skaffa sig kompetens på olika sätt, säger Petter Andréasson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Andréasson PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.