Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

”Vi har varit förlovade i 2,5 år”

Publicerad: 7 maj 2014, 08:05

Weber Shandwick köper Prime och United Minds, men det har länge inte varit någon självklarhet att sälja bolaget för Prime-grundaren Carl Fredrik Sammeli. – Vi har klarat att vara bäst i världen och vunnit många fina priser under de senaste åren med 130 medarbetare, medan andra firmor har flera tusen personer. Men det är inte så att vi har vunnit nya kunder för varje guld vi har fått, säger han.


Ämnen i artikeln:

Carl Fredrik SammeliPrimeWeber Shandwick

Han menar också att Prime har testat alltifrån att tillhöra oberoende  nätverk av pr-byråer till att öppna egna kontor utomlands, men inget  har egentligen fungerat fullt ut för att skapa en internationell  hävstångseffekt.

– Till sist kände vi att vi kanske ändå ska lyssna på de här rackarna som har legat på oss länge, säger Carl Fredrik Sammeli.

Han berättar att Prime har fört diskussioner om en försäljning under de senaste 2,5 åren och han ser den perioden som en förlovningsfas.

Brukar man inte säga att man ska gifta sig efter ett år?
– Jo, men du vet hur det är med amerikanare de måste verkligen se om man har fräscht i garderoben, säger Carl Fredrik Sammeli.

Han  berättar att Weber Shandwick har haft horder av revisorer och advokater  som har gått igenom byrån på ett minutiöst sätt under den så kallade  due-diligence-processen.
– Vår ekonomiavdelning har slit så att  ögonen blöder. Vår byrå är ju inte riggad för att ta hand om 10 personer  som jagar oss med frågor, säger Carl Fredrik Sammeli.

Orsaken till att Weber Shandwick har velat köpa Prime ligger i dess  kombination av olika kompetenser inom huset – alltifrån ingenjörer till  tidigare statssekretare och de unga lovande talangerna, enligt Carl Fredrik Sammeli.
– Weber Shandwick har talat om the Prime Magic och har velat få slides, men vår magi ligger i blandningen av människor, säger han.

Prime bygger också hela tiden på med kompetens underifrån.
– Vi har en McKinsey-strategi där vi låter högpresterande 25-åringar få lära sig allt, säger Carl Fredrik Sammeli.

Du sägs ju samtidigt vara ett riktigt kreativt powerhouse av idéer?
–  Det finns massa konsulter som är duktigare än mig internt. Det är  egentligen ganska enkelt. De som gör de bästa projekten och skapar mest värde för kunden fakturerar därmed mest och har därför också högst status internt, säger Carl Fredrik Sammeli.

Du och Fredrik Andersson gick skilda vägar vad hände egentligen? Du bodde ju i Sydafrika ett tag. Det verkade lite skakigt?
–  Det framställdes bara skakigt i media. Prime har ett spritt  partnerskapsupplägg där vår ägare ersattes med tre nya partners, däribland förre  SAS-chefen Mats Jansson. På det sättet blir vi starkare om en ägare  lämnar, säger Carl Fredrik  Sammeli.

Han vill inte gå in på köpeskillingen i och med att IPG är ett börsnoterat bolag – IPG äger Weber Shandwick.

Ska du ligga på stranden och dricka Pina-Colada nu?
–  Nej, jag försökte vara pappaledig under ett par månader i Sydafrika,  men det gick inte. Jag drack heller inte Pina-Colada utan snarare Pinot Noir från Hamilton Russel Vineyards som jag köpte av en vinshop.

Hur tänker du kring framtiden?
–  Det tar ju ett par år och sedan får vi se om Weber Shandwick får agera  rådgivare i Bryssel och liknande och om vi får uppdrag för exempelvis  stora asiatiska företag. De har en magisk kundlista, säger Carl Fredrik  Sammeli.

Carl Fredrik Sammeli menar också att tiden i Sydafrika banade väg för affären.
–  Jag försökte kämpa mot mina drivkrafter och ta det lugnt, men i stället  kunde jag med stöd av Tom Beckman driva igenom den här affären  samtidigt som den övriga verksamheten kunde flyta på bra. Jag kunde göra  det under radarn så att säga, haha, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.