Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Vi lyckades tända en gnista"

Publicerad: 30 maj 2014, 12:14

Foto: Riksdagen.

Fredrick Federley, riksdagsledamot för Centerpartiet, är den enda av de svenska partiernas kandidater till Europaparlamentet som lyckades med sin personvalskampanj och kryssades in. – Vi lyckades tända en gnista som gjorde att folk från hela landet hörde av sig och ville hjälpa till, säger Fredrick Federley till Resumé.


Ämnen i artikeln:

EU-valetFredrick Federley

Sent i natt stod det klart att Centerpartiets Fredrick Federley lyckades samla tillräckligt med personvalsröster för att peta bort partiets toppnamn Kent Johansson från partiets enda mandat. Federley är därmed den enda politiker som lyckades med det i det svenska EU-valet i år.

– Det känns stort och omtumlande. Det har varit en intensiv valrörelse, speciellt de senaste veckorna. Resultatet blev klart tre fyra i natt och jag har gjort intervjuer sedan klockan fem, så egentligen skulle jag vilja sova ända till på måndag, säger Fredrick Federley till Resumé.

Varför lyckades du, och inte några andra?
– Vi hade engagemang och glöd. Vi lyckades tända en gnista som gjorde att folk från hela landet hörde av sig och ville hjälpa till. Jag åkte runt till 93 kommuner, så jag är verkligen genomsliten, men lycklig.

Hur har du bedrivit din kampanj?
– Genom att ha täckning i hela landet med människor som var engagerade i att sprida kampanjen. Den här diskussionen om stad kontra landsbygd är urbota dum då jag kan se att jag har fått röster från hela landet.

Hur viktigt var sociala medier i kampanjen?
– De har varit viktiga för att skapa kampanjkänsla och för oss att kommunicera med varandra över hela landet. Det kan vara ensamt att vara den enda som hjälper till med kampanjen i till exempel Helsingborg, men genom att använda samma hashtag på Twitter eller liknande skapas det en känsla av att vi är många som arbetar tillsammans.

Vilka medie- eller reklamfrågor vill du driva i EU?
– Det finns många frågor som jag måste sätta mig in i. Spontant så tänker jag på hur yttrandefriheten inskränks i vissa europeiska länder för exempelvis hbtq-personer. Reklam som vi upplever som progressiv med samkönade par till exempel är helt förbjuden i länder som Litauen.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

EU-valetFredrick Federley

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.