Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Vicht ska utmana Adidas och Nike

Publicerad: 8 mars 2010, 15:56

I helgen drog Vicht Sport igång sin stora kampanj med sikte på att om fem till tio år utmana Adidas och Nike. Grundaren för Vicht-gesten är ex-tennisproffset Niclas Kroon som har som mål att göra ett världsvarumärke av bolaget.


Mats Wilander och Niclas Kroon gör den berömda Vicht-gesten.

Världspressen har skrivit om segergesten Vicht, Mats Wilander har gjort den känd i hela världen, Lleyton Hewitt har skapat hysteri med en kopia i Australien och den har även spridit sig vidare, bland annat till ishockey, skidåkning, fotboll – och till och med till OS-arenor.

Nu ska varumärket Vicht spridas vidare genom aktiv lansering:

–Till skillnad mot Nike och Adidas så har vi en egen segergest i Vicht. Mats Wilander och massa andra stora världsidrottare har gjort Vicht och det finns en stor idrottshistoria bakom varumärket. Lleyton Hewitt försökte ta rättigheterna ifrån oss i Australian men inom tennisen vet man att det var jag som uppfann Vicht, säger Niclas Kroon till Resume.se.

Tidigare världsettan i tennis Lleyton Hewitt har använt segergesten Vicht och när han ansökte om att patentera och varumärkesskydda den berömda segergesten reagerade Kron starkt:

– Vi träffade Lleyton Hewitt på en resturang och satt och snackade med honom så jag frågade honom vart han hade fått segergesten ifrån. Lleyton svarade att han fått den från Mats Wilander 1988 när han såg honom spela. Då berättade jag för Lleyton att det var jag som grundat Vichten. Lleyton får passa sig om han försöker ta våra rättigheter ifrån oss det var jag som uppfann Vicht och det vet alla, säger Kron.

Nu hoppas grundaren på att få med Wilander i lanseringen:

– Mats Wilander är mycket intresserad av att vara med på Vicht Sport och vi ska träffas i sommar och försöka få med Mats då. Han har ju exponerat Vichten över hela världen och är ju ett världsnamn så det är klart att han blir frontfigur om han väljer att kliva på. Han har sagt att han är intresserad så det lovar gott.

Vad står Vicht för?
– Precis som Nike har slogan "Just Do It" så har vi vårat varumärke Vicht som står för kraft och total nytändning.  Över hela världen har världsidrottare följt efter och gör Vicht så det finns en stor idrottshistoria bakom det.

Har du fått lägga ut mycket pengar på att skydda varumärket?
– Jag har fått lägga över 100 000 kr på att skydda varumärket runt om i världen.

Robin Söderling är den stora stjärnan som Niclas Kroon helst av allt skulle vilja se börja använda handrörelsen Vicht på ATP-touren.

Resume.se träffade Robin Söderling direkt efter söndagens match i Davis Cup och ställde frågor om gesten:

– Jag har själv ingen segergest sådär, säger Söderling.

Kommer du att börja göra segergesten Vicht ute i världen nu?
– De beror på hur mycket de betalar mig…ha ha. De har coola kläder och jag hoppas verkligen det kommer gå bra för dem.

Daniel Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.