Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Viralsuccé för Prisjakt: ”Jobbannonser är så jävla tråkiga”

Publicerad: 12 Juni 2017, 08:59

Linus Jonkman, personalchef med finurlig penna.

Prisjakt söker "desillusionerad redovisningsansvarig" med en humoristisk jobbannons som lästs av 200 000 besökare efter fyra dagar. Texten är skriven av bolagets personalchef.


Ämnen i artikeln:

HumorViraltPrisjakt

"Är du typen som pedagogiskt följer upp barnens veckopeng med paretodiagram? Gör du en faktisk prognos kring semesterutgifter? Har du försökt kvantifiera dina närmsta relationer i Excel? Kan du inte låta bli att hålla koll på hur många frukter varje medarbetare tar ur fruktkorgen? Får människor glasartad blick och ont om tid när du berättar om det du brinner för (såsom automatkontering)? Läs vidare!"

Så inleds jobbannonsen när prisjämförelsesajten Prisjakt söker en redovisningsansvarig. I stället för en konventionell text med generiska formuleringar om att "vara en lagspelare" beskrivs Prisjakts ekonomiavdelning som hämtad ur en pjäs av Lars Norén, humor värderas högst bland de personliga egenskaperna och sökande som heter Jill får gå före i kön.

– Vi har tidigare använt oss av liknande humor i våra rekryteringskampanjer, men det här genomslaget är utöver det vanliga. Vanliga jobbannonser är så jävla tråkiga. Det är alltid formuleringar som "anpassningsbar", "många bollar i luften" och "ser möjligheter". Det finns utrymme att sticka ut i kategorin, säger Linus Jonkman till Resumé och fortsätter:

– Humor är ett också ett effektivt sätt att hitta rätt kandidat. Konservativa inskränkta människor känner sig kränkta av budskapet medan vi når de som har lite självdistans, delar vår humor och våra värderingar.

Enligt Linus Jonkman har omkring 200 000 läst jobbannonsen som lades upp för fyra dagar sedan. Allt började att han lade upp annonsen på sina egna Facebook och Linkedin-sidor, sedan har spridningen skett organiskt.

– Som ett relativt nystartat bolag passar det oss extra bra att driva med stereotyper. Det finns en enorm potential att få uppmärksamhet för platsannonser om man skruvar till det.

Linus Jonkman som själv skrivit annonsen har gett ut flera böcker inom managemant och pskykologi. På Prisjakt är han personalansvarig med har skrivit flera av prisjämförelsesajtens uppmärksammade annonser.

– Jag tycker det är väldigt kul att skriva annonserna och för mig finns det inget skrivande som är mindre fint.

Sista ansökningsdag för jobbet som "desillusionerad redovisningsansvarig" är den 7 augusti.

Tror du att den virala annonsen kommer försvåra rekryteringen?
– Det är ett lyxproblem. Man kan inte klaga över sådan här uppmärksamhet.

Har du någon favoritformulering i annonsen?
– Den om att kreativitet och redovisning inte hör ihop och att det visat sig kunna sluta med fängelse.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HumorViraltPrisjakt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.