Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Visa lite självförtroende pr-byråer!

Publicerad: 22 November 2018, 13:07

Björn Mellstrand

Idag är det PR-branschens julafton, arbetsåret når sin absoluta höjdpunkt i och med Spinngalan. Då är det tillfälle att reflektera över tillståndet i PR-branschen. Hur mår den? undrar JMWGolins Björn Mellstrand.


Ämnen i artikeln:

JMWGolin

Pr som verktyg i marknadskommunikationen är mer efterfrågat och relevant idag än någonsin tidigare. Företag och organisationer har insett att förtjänad uppmärksamhet ökar trovärdigheten.

Idag adderar reklambyrå efter reklambyrå pr till sitt erbjudande. För att en reklamkampanj verkligen ska vara framgångsrik måste människor prata om den. Det tycks vara den drivande insikten som får reklambyråerna att försöka bygga upp sin PR-kompetens.

Samtidigt försöker fler och fler av de tongivande pr-byråerna tvätta bort epitetet pr. I allt större utsträckning används istället kommunikationsbyrå, kommunikationsrådgivare, konsulter inom marketing communication eller integrated communications agency.
I Guldägget har reklambyråerna tagit över kategorin pr, under de senaste fem åren har ett av fyra ägg/diplom tilldelats PR-byråer. Samtidigt ökar antalet reklambyråer som deltar och belönas i Sprinn ökar.

Med lite perspektiv så är det fascinerande att se hur pr-branschen utvecklats. Det har skett en enorm tillväxt i antalet företag och anställda. Branschen har mångdubblats under de senaste två decennierna.

Parallellt med tillväxten har erbjudandet utvecklats. Idag är insiktsarbetet en förutsättning för att vara framgångsrik. Hög kreativitet har blivit en hygienfaktor för att lyckas.

Trots detta verkar det som att pr-branschen kollektivt har drabbats av dåligt självförtroende och en identitetskris.

Vi på JMWGolin har också varit identitetssökande och testat med olika beteckningar för vad vi är. Men när vi frågar våra uppdragsgivare vad vi är så är svaret entydigt – ni är vår pr-byrå. Nej, vi är inte deras kommunikationsbyrå eller fullservicebyrå. Och nästan uteslutande så när vi blir kontaktade av företag som vill ha vår hjälp söker de en pr-byrå.

Det vi gör är mer relevant än någonsin. I en värld falska av nyheter, trollfabriker och influencers så behövs vi som en tydlig pr-partner. Förmågan att hantera ett drev, upprörda troll eller missnöjda konsumenter löses inte av en snygg reklamkampanj. Reklamtröttheten breder ut och det bekräftas av Sveriges Annonsörers årliga undersökningar visar. Idag räcker det inte med att köpa uppmärksamhet. Det kräver insiktsdriven, relationsbyggande kommunikation. För att sticka ut i det oändliga bruset krävs förtjänad uppmärksamhet. Att få andra att prata om ditt varumärke och dina frågor skapar trovärdighet som inte annonsering kan ge.

Det är hög tid att vi som bransch återtar ägandet av pr och inte låter andra sätta bilden av vad vi gör. Då kan vi slippa negativ klang i form av "pr-kupper" och "XXXgate". För vi vet att en idé eller en berättelse är intressant nog att som förtjänar sin plats i en morgonsoffa också fungerar för en reklamkampanj. Omvänt är inte självklart.
Men samtidigt finns ett akut behov av att omdefiniera pr.

När mängden data växer exponentiellt måste vi som bransch omfamna denna utveckling och bli ännu bättre på att analysera, dra slutsatser och använda insikten i vårt arbete. Rätt använt kommer vi kunna använda data till att förutspå och lösa kommunikativa utmaningar. Kampanjer som bygger luftslott slår tillbaka och bidrar till inte en ökad trovärdighet. Vi ska stå upp för att förtjänat ska komma först och försvara trovärdigheten i det.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JMWGolin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.